AGDER: Lederen for trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon, Yngvar Aas, forteller hvordan forholdene ligger til rette for påkjørsler i den mørke årstiden:

— Vinteren skiller seg ut. Det er lyst kortere, mørke veier, og ofte våt asfalt. Bar eller saltet veibane er farligst - da har mange mindre fokus på kjøringen. Er det glatt eller snø, kjører man mer forsiktig, mener Aas.

— Sett fra fotgjengernes ståsted, er dette de verste kjøreforholdene. Det sier jeg av erfaring, mer enn fra statistikk, presiserer han.

To påkjørt

Mandag morgen ble to fotgjengere påkjørt i Kristiansand med få minutters mellomrom. Hendelser som dette er betegnende for årstiden, mener Aas.

Faren for påkjørsler blir ikke av at refleksbruken later å være i tilbakegang.— I et hvert hjem finner du fem-seks reflekser som ligger i skuffen uten å brukes. Du kan se ut nå - det er få som går med ordinære, gammeldagse reflekser. Folk tar dem ikke i bruk slik de burde, påpeker Yngvar Aas.

Han ser det samme med sykkellys. Det tar gjerne måneder med stadig mørkere dager før syklistene begynner å slå dem på, bemerker politiførstebetjenten.

Høye ulykkestall

Alle ulykker med personskader rapporterer politiet videre til Statens vegvesen. Etatens Kjell Stangborli mener det ligger store mørketall bak statistikken han sitter på.

— Det er kryssingsulykkene som dominerer i de tilfellene der syklister eller fotgjengere blir påkjørt.

At man befinner seg i fotgjengerfeltet er heller ingen sikkerhet, påpeker han:

— For nå er det sånn at bare en viss andel av bilistene stopper, sier Stangborli.

Ifølge Sintef-tall fra 1997, ligger denne andelen på vel 50 prosent.