Klikk på bildet øverst i saken for å se video fra slukningsarbeidet søndag!

FLEKKEFJORD: De er klare i sin tale. Skogbrannen i Gyland kunne blitt langt større dersom det ikke hadde blitt kalt inn flere helikoptre svært raskt.

Foto: Vegard Nekstad

– Potensialet for en diger skogbrann var absolutt til stede. Derfor måtte jeg raskt tilkalle tre helikoptre til, forteller Helitrans-pilot John Arne Hellesø.Trønderen var den første piloten inn i området og han var optimistisk da han ankom i går formiddag.

– Det så egentlig ikke så galt ut da vi kom. Men det tok lett fyr og grunnen til at det spredte seg var jo den sterke vinden. Da sprer brannen seg fort, forteller han.

Stort behov i lufta

I løpet av noen hektiske timer ankom to Bell 214-helikoptre og to Eurocopter 350 bygda. Og behovet ble etter hvert stort. Flammene har spist seg vei gjennom store skogområder og lagt marken øde og svartsvidd.

Brannen hoppet over en elv og flere småveier i området.

De to minste helikoptrene fikk i oppdrag å hente drivstoff på Kjevik. Dermed kunne de store maskinene begynne jobben med å slukke brannen. På hver tur ble 3000 liter vann sluppet over flammene.

– Vi fikk nytt drivstoff tidsnok. Om vi hadde vært nødt å dra til Kjevik for å fylle, så ville det ikke gått like bra her, sier pilot Hellesø. I løpet av dagen slapp helikopteret som Hellesø er kaptein på 399.000 liter vann.

(Les mer under bildet)

Dårlig sikt i lufta

Utover kvelden ble sikten den store fienden for pilotene. I området hvor flere bolighus sto i fare for å bli slukt av flammene, kunne pilotene ikke ta seg fram i.

– Vi kom ikke inn fordi det var for mye røyk. Vi prøvde å slippe litt vann i lia ved husene. Hvis røyken er hvit er den ikke så farlig, men er den mørk så betyr det at det er lite oksygen og mye som ikke er forbrent, sier piloten.

Samtidig som pilotene gjorde sitt i lufta ble bønder med tankvogner kalt inn. På en svingete, hullete og smal skogsbilvei fikk de i oppdrag å hindre flammene fra å krysse veien mellom Fedjestad og Homme.