VENNESLA : — Kostnadenmed tunnelalternativet er nå blitt den største utfordringen. Det vil bli dyrere enn 152 millioner, erkjenner plansjef Eivind Mauland i Vennesla kommune.

Fersk rapport

Det fremkommer i en ny rapportutført avVianovapå oppdrag for kommunen. De harkapasitetsberegnet bygdastravlesteveikryssog utredet konsekvenseneavny hovedvei til Venneslaheia, enfremtidigbydel med1300 boliger. Politikerne vil haatkomsti tunnelfra nyrundkjøringpå Ålefjærveien

NYTT KRYSS: Venneslas travleste rundkjøring, Kilankrysset, må bygges større. Det må også senkes for å ivareta høydekravet med ny jernbaneundergang. Undergangen må utvides. Beregninger viser at trafikken gjennom krysset og mot Ålefjær i dag har en gjennomsnittlig døgntrafikk på 5500 kjøretøy. Den vil mer enn dobles. Foto: Frode Lindblom

— Kilankrysseter greit i dag. Men slipper man all trafikk fra en ferdig utbygd Venneslaheia ned hit, går det galt. Trafikken fra Hunsøyavil gjøre det enda vanskeligere, siersivilingeniørog prosjektlederBjørn Vidar Hellenes iVianova.

Kostnadskrevende prosjekt

Tunnelalternativet blir krevende og gjennomføre.Rapporten peker på flere forhold:

• Atkomstveien mellom Ålefjærveien(fv 453) og Erkleivveien (fv 66) er 1200 meter. 460 meter er tunnel underSviverheia. Veiløsningenhadde en2011-pris på 152 millioner.Bare tunnelen ville koste 52 millioner. Det inkluderer ikke tiltak påÅlefjærveienogny jernbaneundergang.

• For kuntunnelen må det påregnes en årlig drifts-, vedlikeholds- og rehabiliteringskostnadpå i underkant av én million. Dettekommer i tillegg.

• Ålefjærveienmå legges om over en strekning på 550 meter. Veibredden er i dag 5,5-6,5 meter.Vianova mener den bør utvides til 7 meter. Dette utgjør en ekstra kostnad.

• Erkleivveien må oppgraderes som alternativ atkomst mellom Breimyr og sentrum og må vurderes omklassifisert til kommunal vei. Dette kommer i tillegg.

• Jernbaneundergangenmå bygges ny. Den er i nå 6 meterbred og 4,3 meter høy. Fremtidig trafikkvekst på Ålefjærveien tilsier at undergangen, med separat gang- og sykkelveg, krever en bredde på 14 meter.

• Ny undergang krever at kulverttaket må forsterkes. Det betinger at veibanen ogKilankryssetmå senkes 0,75 meter for å oppnå fri høyde på 4,6 meter. Det kan få konsekvenser for veihøyder og overvann (Otra). - Problematisk, mener Mauland. Kostnaden med undergangen vil trolig beløpe seg til over ti millioner.

Hunsøya-trafikk

Fædrelandsvennenhar skrevetom beboere langsÅlefjærveiensom klager på dagensveistandard,trafikk og støy.FylkesveienfraKilankrysset har i dag en gjennomsnittlig døgntrafikk(ådt)på 5500 kjøretøy.Med 6500 ådtfra utbygd Venneslaheia, vil trafikkmengden mer enn dobles. Kryssetskal også betjene nærings- og boligtrafikk fraHunsøya.

- Ikke greit for beboere

— Detblir ikke greit for de som bor langsÅlefjærveien. De blir påført støyulemper, sier Bjørn VidarHellenesiVianova.

Sjefingeniør Svein Kristoffersen i Statens vegvesen sier den fremtidige trafikktettheten påÅlefjærveien vil bli høy,men innenfor det en tofeltsvei kan betjene.

Plansjef Eivind Mauland sier tunnelalternativet er blitt mer utfordrende.

- Det blir dyrt uansett

— Vildu be politikerne snu oggå tilbake tilhovedatkomst fraErkleivveien?

— Det vil jeg ikke kommentere nå, sier saksbehandleren.

— Jeg har ikke sett rapporten, men det som er sikkert, er at det vil bli dyrt å lage vei til heia, uansett om vi velger den ene eller andre løsningen. Det ville blitt kostbart om vi valgte Erkleivveien gjennom Graslia også, mener Sp-politiker Eivind Drivenes.

I januar skal politikerne ta stilling til om saken skal ut på første gangs høring.