KRISTIANSAND: Fædrelandsvennen har gjennomgått regnskapene til Kristiansand Bompengeselskap, fra 1998 frem til og med 2009. Regnskapene viser at de fem bomstasjonene som omringer Kristiansand tok inn 1156 millioner kroner på elleve år. Og de viser at 298 av millionene gikk til drift – hver fjerde krone.

— Ikke akseptabelt

  • Jeg er veldig glad for at dette kommer frem. Disse tallene er udugelig høye. Det er urovekkende, og langt over hva som er akseptabelt, sier stortingsrepresentant Peter Gitmark (H).

Han mener dette går ut over hele legitimiteten til bompengeinnkreving som ordning.

— Hele tanken med bompenger er jo å bygge vei. Når så mange penger går til drift, blir det vanskelig å rettferdiggjøre dette overfor de som betaler, sier han.

Dyr drift

I går skrev Fædrelandsvennen at 16 prosent av inntektene i bomstasjonene i Aust-Agder hittil har gått til drift. I Kristiansand gikk hele 25,8 prosent av inntektene til lønninger, vedlikehold, utbedringer og annen drift fra 1998 til og med 2009 (2010-tall ikke klare). I tillegg kommer renteutgifter til lån.

— Det er klart at dette er høye kostnader, det er ingen tvil om det, sier Erik Nyhuus, som var styreleder for Kristiansand Bompengeselskap de fire siste årene.

Han forklarer at man de siste årene iverksatte tiltak for å få ned kostnaden, blant annet ved å nedbemanne bomstasjonene.

- Rabatt ga svikt

– Men bystyret i Kristiansand vedtok ved oppstart en rabattordning som gjorde at de fleste bilistene ikke betalte mer enn 5-6 kroner per passering. Jeg mener derfor det blir mer riktig å se på prisen per passering totalt, fremfor prosent av endelig sum. I 2008 var vi nest best i landet på passeringskostnad, sier han.

Bomringen i Kristiansand ble frem til inngangen av 2010 styrt av Kristiansand Bompengeselskap. 1. juli 2010 overtok Nye Kristiansand Bompengeselskap ansvaret, i anledningen nytt bomprosjekt.

- Vil synke

I det nye prosjektet er det satt som forutsetning fra Stortinget at drift ikke skal overstige 10 millioner kroner i året. 80 millioner kroner frem til 2018. — Rammene er satt av Stortinget på bakgrunn av beregninger gjort av Statens Vegvesen og Vegdirektoratet. Etter et halvt års drift er det ikke mulig å komme med noen anslagom hvordan vi ligger an i forhold til rammene, sier daglig leder i Nye Kristiansand Bompengeselskap, Gunnar Haddeland.

Han er likevel overbevist om at driftsutgiftene vil være betydelig lavere i dette prosjektet, hovedsakelig fordi bommene nå er automatisert.

- Forferdelig provoserende

De høye driftsutgiftene forarger flere politikere i Kristiansand.

— Det er egentlig ikke overraskende, men det er forferdelig provoserende. Det at det i disse årene har kostet 2,50 å samle inn 10 kroner er et uansvarlig sløseri. Det er en fallitterklæring for bomdriften i Kristiansand, sier gruppeleder i Kristisansand Frp, Tor S. Utsogn.

Ordfører, Per Sigurd Sørensen, er heller ikke tilfreds med situasjonen.

— Dette dokumenterer at ordningen ikke har fungert som den bør. Det er noe galt når vi må betale så store driftskostnader for å utbedre veiene våre, sier han.