Havnegata: Til venstre i bildet, langs veien, går det i dag nesten ubrukte jernbanesporet Jernbaneverket tviholder på. Foto: Lars Hoen

KRISTIANSAND: – Forhandlingene er lagt på is, og vi vil lage vår egen reguleringsplan, sier senioringeniør og planlegger Liv Oftedal i Jernbaneverket Plan sør/vest.

Det betyr i praksis at meglingen fylkesmann i Vest-Agder, Ann-Kristin Olsen, gjennomførte i juni i år, ikke gikk på skinner. Hun forsøkte å få fram en meglingsløsning i striden om fellesterminal for buss, tog og ferje, samt et gedigent bolig-, kontor— og shoppingområde med 600 parkeringsplasser under jorda.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

KVINNE- OG MANNSTERKT: Ann-Kristin Olsen ledet forhandlingene på fylkeshuset i juni. Fra venstre sitter Jens Gunnar Mersland, Helge Bontveit og Lars Christian Stendal (skjult) fra Jernbaneverket, deretter Thore Westermoen og Helge Sandåker fra fylkeskommunen, Johan Mjaaland og Tore Hansen fra Statens vegvesen. På andre siden av bordet Egil Strømme og Terje Damman fra fylkeskommunen, Hans Otto Lund, Grete Kvelland Skaara, Gunnar Stavrum og Ålaug Rosseland fra Kristiansand kommune, og Ine B. Rolstad Hauklien fra Fylkesmannen. Liv Oftedal fra Jernbaneverket var ikke til stede da bildet ble tatt. (ARKIVFOTO: VEGARD DAMSGAARD) Foto: Vegard Damsgaard

Havnegate

Nesten all uenighet ble ryddet av bordet, bortsett fra en:

Jernbaneverket tillater ikke fire felts havnegate inn til byen, fordi de vil ha et fremtidig togspor (hensettingsspor) for lokal godstrafikk i samme området. Dette problemet skulle Kristiansand kommune og Jernbaneverket forsøke å løse seg imellom i lokale forhandlinger, ble det bestemt.

Endestasjonen ble nådd etter bare tre møter. Jernbaneverket hadde utredet et alternativ med godsmottak på Krossen, like nord for Kristiansand.

– Det ble altfor dyrt og for lite hensiktsmessig, sier Oftedal. Nå opprettholder etter alle solemerker Jernbaneverket sin innsigelse mot den vedtatte reguleringsplanen. Det betyr at saken havner på miljøvernminister Erik Solheims bord.

Gunnar Stavrum. Foto: Lars Hoen

– Det synes jeg er helt ok, for da kan vi kanskje få en endelig avgjørelse, sier plan— og bygningssjef i Kristiansand kommune, Gunnar Stavrum til Fædrelandsvennen.

Prosjekt i 17 år

Men bare kanskje. For hvis Solheim velger å stille seg på parti med Jernbaneverket, så er kommunen like langt.

Prosjektet ble i gangsatt for 17 år siden, og i fjor ble det anslått at arbeidet inntil da hadde kostet 40 millioner kroner.

– Hva synes du om at Jernbaneverket vil utarbeide sin egen reguleringsplan?

– Det er jo litt morsomt! Jeg håper de da forholder seg til at kommunens planavdeling skal trekkes inn i arbeidet – det skulle forresten pinadø bare mangle, sier plan- og bygningssjefen.

Han sier arbeidet med å utvikle resten av området, det som ikke Jernbaneverket eier, går som planlagt og han håper det vil kunne fungere som brekkstang for å få tvunget gjennom firefelts havnegate – samt en skikkelig bussterminal.

Endret oppfatning

Og med et utilslørt innslag av oppgitthet og bitterhet tilføyer han:

– Vi har konstatert at Jernbaneverket har endret oppfatning i forhold til gjeldende reguleringsplan, det de i dag legger vekt på, altså godsfrakt på jernbane, var mindre interessant for noen år siden.

Enighet om Fellesterminalen skulle vært oppnådd før sommeren i år, var alle enige om. Hvor langt inn i fremtiden prosjektet skyves nå, tør verken Stavrum eller Oftedal spå om. Men Oftedal antyder at Jernbaneverkets reguleringsplan absolutt tidligst kan være ferdig om ett år.