KRISTIANSAND: Av de 6,4 milliarder kronene forventer staten at du som bilist betaler minimum 3,4 milliarder kroner av utgiftene. Staten fullfinansierer ny Varoddbro og ny bro og trase over Farvannet i Lindesnes. Alle andre utbygginger er et spleiselag mellom staten og bilistene.

Etter at Vest-Agder fikk svært lite penger til samferdsel over 2013-budsjettet jobbes det nå for at denne situasjonen ikke skal skje igjen.

Nedenfor gir vi en oversikt over prosjekter Statens Vegvesen jobber med i vårt fylke, og når de ligger inn i etatenes forslag til Nasjonal transportplan (Ntp). De aller fleste prosjektene vil kun bli gjennomført hvis politikerne bestemmer seg for å øke bevilgningene til samferdsel med 45 prosent i den neste tiårsplanen.

Skulle politikerne kun bestemme seg for såkalt planteknisk ramme, som betyr samme nivå som i dag, vil pengene stort sett gå til vedlikehold og utbedringer. Da vil Vest-Agder de neste ti år kun bli avsett med ny Varoddbro og ny adkomstvei til Kjevik lufthavn.

Riksvei 41 — ny tilførselsvei til Kjevik

Ny vei fra E 18 til Kjevik lufthavn. Veien vil bli på rundt 1,2 kilometer. Såkalt konseptvalgutredning er ferdig, det samme er regjeringsnotatet. Dette er dokumenter som må være klar før man kan gå videre og avslutte arbeidet med kommunedelplan og reguleringsplan.

Det forutsetter reguleringsplanvedtak i Kristiansand kommune våren 2016. Står oppført i etatenes Ntp-forslag fra 2018 til 2023. Pris: 600 millioner kroner, staten tar 100 mill. kr. - 500 mill kr i bompenger, tidligst oppstart i 2017 eller 2018. (Les mer under illustrasjonen)

Ny bro: Alt ligger til rette for ny Varoddbro. Det mangler kun penger over statsbudsjettet. Foto: Tormod Flem Vegge

E 18 — ny Varoddbro

Ny Varoddbro, som erstatter dagens eldste bro.

Reguleringsplan vedtatt i april 2012, broen kan i prinsippet påbegynnes så fort staten bevilger penger.

Pris: 600 millioner kroner, der 150 mill kr ligger inn i Ntp-forslaget fra 2014 til 2017 og de resterende 450 mill kr ligger inne i perioden 2018 til 2023. Kan teoretisk startes opp i 2014. ## E 18/E39 - ytre ringvei

Cirka ni kilometer ytre ringvei som legges fra Narvika til Breimyrkrysset.

Ringveien er omtalt i konseptvalgutredning og regjeringsnotat. Våren 2012 ble et forprosjekt vedtatt. Målet er at et forslag til kommunedelplan for området sendes kommunen innen 1. desember 2014. Pris: Ukjent, prosjektet er ikke omtalt i Ntp-forslaget fra 2014 til 2023. Det jobbes for å få dette prosjektet med i den endelige Ntp, som vedtas våren 2013.

Inn i Ntp?: Ny, ytre ringvei i Kristiansand ligger ikke inn i etatens forslag til neste Nasjonal transportplan, men kan komme med i den endelige planen. Foto: Grafikk

E 39 Gartnerløkka — Breimyrkrysset

Dette prosjektet deles i to, E 39 Gartnerløkka til Meieriet, og E 39 fra Meieriet til Breimyrkrysset. Strekningen er samlet på 5,2 kilometer.

Prosjektet har ferdig kommunedelplan og regjeringsnotat. Selve reguleringsplanarbeidet startet opp våren 2012. Dette er det største og mest komplekse prosjektet som kommer i årene framover. Veivesenet nevner selv at strekningen er kompleks, det er svært trangt i området, og det er mange etater og interessegrupper i området. Ny E 39 fra Gartnerløkka til Breimyrkrysset blir vanskelig å bygge ut fordi det ikke finnes omkjøringsruter i området. Bare mellom Garnterløkka og Meieriet er det ønsket åtte større kryss.

Målet er å ha en reguleringsplan for E 39 Gartnerløkka og Meieriet klar i løpet av februar 2014, og endelig vedtak innen desember 2014. Målet er å få vedtak for hele strekningen innen utgangen av 2015. Pris: To milliarder kroner, hvorav 1,5 milliarder skal betales av bilistene gjennom bompenger. Strekningen ligger inn i Ntp fra 2018 til 2023. ## E 39 Lindelia - Døle Bru - Livold

En strekning på hele 32 kilometer. Her er konseptvalgutredning og kvalitetssikring 1 ferdig. Forprosjektet startet våren 2012. Kommunedelplan ikke startet opp, og målet er at kommunene Søgne, Mandal og Lindesnes får dette forslaget høsten 2014. Deretter må det utarbeides reguleringsplan. Det kan tidligst fattes vedtak om trase i 2017. Pris: Det er i Ntp-forslaget for 2018 til 2023 satt av 1,8 milliarder kroner til prosjektet. Da skal bilistene betale halvparten i bom. 1,8 milliarder kroner er ikke fullfinansiering av strekningen, det må bevilges ytterligere midler i ny Ntp etter 2023. ## E 39 Livold - Fardal

Der foreligger det en kommunedelplan for strekningen Vigeland - Fardal og etter flere meklinger og runder ble reguleringsplanen vedtatt i juni 2012. Pris: 360 millioner kroner, og prosjektet ligger inne i Ntp-forslaget i perioden 2014 til 2017. ## E 39 Udland - Oftedal

Rundt sju kilometer, der konseptvalgutredning og kvalitetssikring 1 er ferdig. Forprosjekt er også ferdig.

Pris: En milliard kroner, der bilistene skal betale 500 millioner kroner. Ligger inn i Ntp-forslaget fra 2018 til 2023.