AGDER: — Det er svært beklagelig at fagetaten har kommet med feil tall og har bommet så grovt. Vi er fullt klar over at 37 milliarder er mye penger. Nå må vi gå inn i materialet og se hva som ligger i forutsetningene for beregningen, sier Henriksen.

Stortingspolitikeren mener at fylkespolitikerne må ta opp kampen mot Statens vegvesen for å komme til bunns i hvorvidt beregningene som er presentert, er korrekte. At E 39 må gå gjennom regionen, er hun bastant.

— Man blir nødt til å bygge E 39 og vi må nå se på vurderingsgrunnlaget for kostnadene. Vi kan ikke ha en landsdel med den veistandarden som Sørlandet har i dag. Det er unison enighet mellom NHO, LO, Fagbevegelsen og alle på Sørlandet om at E 39 er en nødvendighet, sier Henriksen.Det var mandag at det ble kjent at de gamle beregningene for ny europavei ikke ville bli 25,8 milliarder, som tidligere antatt, men 36,9 milliarder kroner.

— Her er det noen som må gå i seg selv, og da tenker jeg på veivesenet. Det er veldig uheldig at en fagetat ikke har bedre kvalitet på sin håndtering av prosjekter med så store kostnadstall. Dette må veivesenet nå ordne opp i, sier leder for stortingets samferdselskomitee, Knut Arild Hareide, til VG.

Fylkesordfører i Vest-Agder Terje Damman sier til avisen at det som har skjedd er helt hjelpeløst. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier at det ikke er skjedd noen stor skade som følge av gigantsprekken.

Høyre-politiker Peter Gitmark sa mandag til fvn.no at sprekken ikke bør få noen betydning for veien.

— Dette er jo en grov bom, men den bør ikke få betydning for veien. Ny E 39 må bygges som firefelts motorvei mellom Kristiansand og Stavanger. Det er ingen grunn til å endre oppfatning om det, fordi om veien blir dyrere, sa Gitmark.