KRISTIANSAND: Det forteller Walther Johanssen som er svært kritisk til hvordan Nav opptrer og behandler sine klienter i det nye bygget i Kvadraturen. Nå tar Demokratenes Vidar Kleppe opp saken i bystyret i en interpellasjon til ordføreren. Etaten selv innrømmer innkjøringsproblemer.

Liten bås

Walther Johanssen var på Nav i forrige uke for å få hjelp med noen papirer.

— Jeg må altså snakke med saksbehandleren i en bås som bare har trekvart skillevegger. Det var helt forferdelig å sitte der og snakke ut over hele lokalet. Jeg er jo ikke interessert i å fortelle hele byen hva jeg gjør der, men det kunne jeg jo like godt ha gjort, sier Johanssen.

— Hvilke konsekvenser fikk det for deg?

— Det er klart jeg holder noe informasjon tilbake. Jeg ble jo sittende og vokte på folk som satt rundt. De sitter nesten i fanget på en, sier han.

Dataproblemer

Johanssen reagerer også på at saksbehandlerne heller ikke synes å ha fått god opplæring på Navs datasystemer.

— Saksbehandlerne kan jo ikke bruke datamaskinen ordentlig. Det var en masse knoting og tull, sier Johanssen som også beklager at man får forskjellig saksbehandler fra gang til gang.

Skjult nummer

— Men det verste er når saksbehandler fra Nav ringer. «Ukjent nummer» står det på telefonen da. Det opplever jeg som veldig useriøst, og da tar ikke jeg telefonen, sier han.

Johanssen har fått tilsvarende historier bekreftet fra andre. Blant annet en mor som måtte gripe inn da en kurator ved Nav ringte datteren med skjult nummer.

— Datteren var psykisk usikker, og turte ikke ta telefonen. Og moren kunne strengt tatt ikke snakke på hennes vegne, ettersom hun var myndig. Kurator bekreftet overfor moren at bruken av skjult nummer var en dårlig ordning, sier Johanssen. Nav er en del av det offentlige og må kunne vise at det er de som ringer og ikke en useriøs telefonselger, sier Johanssen.

— Så du er kort sagt ikke helt fornøyd med hvordan ting er blitt i det nye praktbygget?

— Praktbygg??? Det ser ut som et bygg fra Polen eller Russland på 1950-tallet. Og inni skulle en tro de har brukt et fengsel i USA som modell. Den arkitekten skulle ikke hatt lov til å utøve sitt virke lenger, sier Walther Johanssen.

Har problemer

Foto: Lars Hoen

Leder for Nav Kristiansand, Elisabeth Engemyr , sier rett ut at Nav har hatt innkjøringsproblemer siden innflytting i det nye bygget for tre uker siden.

— Vi har hatt innkjøringsproblemer som blant annet gjelder at andre enn saksbehandler kan høre taushetsbelagt informasjon. Dette har vi grepet fatt i. Blant annet skal det nå brukes egne samtalerom når det kan være privat opplysninger som gis. Der må vi skjerpe rutinene. Selvfølgelig må klienters konfidensialitet ivaretas, sier Engemyr som beklager problemene og lover at det skal bli bedre.

— Hvorfor bruker dere skjult nummer?

— Det er ikke meningen at vi skal bruke skjult nummer. Men her kan det være andre forhold som spiller inn, for eksempel hvis kundesenteret ringer opp med mer generell informasjon. Men dette må jeg undersøke nærmere før jeg kan gi et mer presist svar, sier Engemyr.

— Er det også riktig at dere knoter med datasystemene?ss

— Det stemmer nok, dessverre. Vi har slitt med linjer og datasystemer, men det jobbes med å få det til å fungere som det skal. I tillegg er det 160 ansatte fra fire forskjellige kontorer, statlig og kommunal, som nå er under samme tak. De ansatt skal sette seg inn i nye systemer, og det tar tid. Dette er krevende oppgave og vil ta tid, sier Engemyr som legger til at de ansatte gjør en fabelaktig innsats for å løse problemene og få det til.

— Men vi må beklage – overgangen skulle vært gjort bedre. Men vi er klar over det, og jobber for å forbedre dette, sier hun.