KRISTIANSAND: Bilist Trond Baade skulle kjøre fra Sørlandsparken til Vågsbygd klokka 16.15. Turen tar vanligvis 20 minutter, men tok i ettermiddag nesten to timer. Han er ikke alene om å ha brukt mye lengre tid enn normalt.

LES OGSÅ: Kranbilen som brant er nå fjernet

Baade etterlyser tiltak for å dirigere trafikken inn på veier som vanligvis ikke brukes som hovedferdselsårer.

– Konkret bør man åpne opp veien ved Havnekvartalet ved Caledonien (kun havnetrafikk får kjøre veien i dag, red.anm.) og veien ned fra NSB og taxiholdeplassen (mot ferjeterminalen, red.anm.). Lundsbroa og gamle Lundsbroa er de to korketrekkerne vi har, mener Baade.

Hvordan opplevde du kaoset? Hvilke tiltak bør settes inn for å hindre kaos? Si din mening i debatten under saken!

Vil åpne lyskryss

Bilisten etterlyser forslag til flere endringer ved ulykker som skaper kaos.

– Lyskryssene i Elvegata må stå på åpen blink og folk må dirigeres gjennom Østre Strandgate og ut gjennom Dronningens gate. Da har vi flere alternativer, sier Baade, som henviser til at trafikken deretter kan dirigeres via Vestre Strandgate og Gartnerløkka eller via Havnekvartalet.

Baade mener at trafikken bør dirigeres i større grad enn hva som er vanlig i dag.

– Man må dirigere trafikken slik de gjør de store byene når slikt skjer. Jeg kan ikke huske sist man dirigerte trafikken her, sier han.

Ikke praksis for endringer

Veisjef for Statens vegvesen i Vest-Agder, Johan Mjaaland, sier at det ikke er veldig enkelt å kaste seg rundt og gjøre endringer i kjøremønsteret når det smeller på veiene.– Det har vi ikke praksis for. Om vi åpner andre veier, så vil Kvadraturen fortsatt være et problem. Det skaper kanskje flere problemer enn løsninger når man får et ukjent kjøremønster med vanskelige kryss. Med mye trafikk fra danskeferja mot arkivet, får vi problemer med en trang rundkjøring, sier Mjaaland og henviser ved rundkjøringen ved Samsen.

Fvn.no har vært i kontakt med lesere som forteller at køene på det verste har gått helt til bomstasjonen på Sødal (fylkesvei 1) og mot Timeneskrysset (E 18). Over store deler av Lund har det også vært kø.

– Ved kø velges ofte Torridalsveien, Østre Ringvei og Marviksveien. Likevel er det på Lundsbroa og Kvadraturen som har mest kø, sier veisjefen.

Hvordan opplevde du kaoset? Hvilke tiltak bør settes inn for å hindre kaos? Si din mening i debatten under saken!

(Les mer under bildet)

Køene har vært mange og lange i ettermiddag. Foto: Tarald Reinholt Aas

Må leve med kaos

Det er ingen fare for at køene blir kortere etter fremtidige uhell og ulykker.

– Gjennom konseptvalgutredningen har vi prioritert firefelts vei fra Gartnerløkka og vestover. Etter det vil vi bygge omkjøringsvei fra Narviga til Breimyrveien, men det tar tid. Da vil vi få en helt annen robusthet, sier Mjaaland.

– Man må altså leve med køene?

– Ja, vi jobber for å bygge gang— og sykkelveier for å redusere køene, men det er en vanskelig materie, sier Mjaaland.

Politiet tar beslutningen

Leder for politiets trafikkavsnitt i Kristiansand, Yngvar Aas, sier at det ikke er praksis for at politiet selv gjennomfører omdirigeringstiltak ved ulykker.

– Politiet forholder seg til veimeldingssentralen når det skjer slike ulykker. Det er de som sitter med nøkkelen og kan sende ut entreprenører for å skilte om veiene. Det er som regel ved større veiprosjekter eller større ulykker at det blir aktuelt å endre trafikkmønsteret, men jeg kjenner ikke til at vi har gjort det på ulykker i Kristiansand, sier Aas.Dersom stengte veier skal åpnes, så er politiet beslutningstaker.

– Når trafikken står og hoper seg opp så blir det politiet som tar beslutningen, men det er i samråd med Veivesenet som sitter med planene og er fagetaten, sier Aas.

Hvordan opplevde du kaoset? Hvilke tiltak bør settes inn for å hindre kaos? Si din mening i debatten under saken!