FORNØYDE: Yngve Breivegen i Hovden Hytteservice (tv) og Vidar Hansen i Statens Vegvesen var fornøyde med det de så da Otra fikk nytt elveløp.  Foto: Johs. Bjørkeli
BLEKEBUNN: I den vesle reguleringsterskelen oppstrøms det nye elveløpet i Otra er det støpt inn steiner for at laksefisken bleke skal ha lyst til å forsere betongen. Foto: Johs. Bjørkeli

BYGLAND: Klokken 13.30 den 24. oktober 2012 skjedde en historisk omlegging av Otra. Da fjernet gravemaskinen til Hovden Hytteservice vollen som skilte Otra fra den nye kanalen som anleggsfirmaet har bygget øst for elva slik at vannet kunne strømme inn i en splitter ny elvestrekning.

Bleke og veifylling

— Nå har den sjeldne laksefisken bleke fått en ny elvestrekning med strømmende vann, gytegrus og «skyggesteiner» slik at den kanskje kan begynne å vandre lenger opp i Otra. Men vi har også bygget denne elvestrekningen fordi vi skal lage veifylling for den nye riksvei 9-strekningen Krokå – Langeid i elva, sier anleggsleder i Statens Vegvesen, Vidar Hansen, til Fædrelandsvennen.

20.000 kubikkmeter masse

Hovden Hytteservice, som skal bygge den nye riksveibiten mellom Krokå og Langeid, har flyttet på 20.000 kubikkmeter masse for å grave ut den 435 meter lange, 2,5 meter dype og 4 til 8 meter brede kanalen.

Unikt samarbeid

Det er et unikt samarbeid mellom Statens Vegvesen, Agder Energi, Fylkesmannens miljøvernavdeling i Aust-Agder og fiskebiologer som har ført til noe så sjeldent som en tillatelse til å legge om en elvestrekning.

Statens Vegvesen sparer mellom fem og ti millioner kroner på å slippe å bygge to bruer via øyer i Otra. Miljøvernavdelingen og forskerne håper å legge forholdene til rette for den særegne laksefisken bleke i Otravassdraget, samt forske på den.

— Et artig oppdrag, synes Yngve Breivegen i Hovden Hytteservice. Etter denne flyttingen av elveløpet kan også byggingen av den nye, snaut tre kilometer lange parsellen på riksvei 9 begynne for fullt.