KRISTIANSAND: — Utbyggingen av E18 over Brokelandsheia må komme i gang neste år og ikke engang i 2002. Byggestart for E 39 over Kvinesheia må komme i 2003, og ikke ett eller to år senere. E 18 mellom Grimstad og Kristiansand må bygges som smal firefelts motorvei med byggestart i 2004/2005 og ferdigstillelse innen 2010.Dette er hovedpunktene i den strategien som aksjonsgruppen bedre stamvei på Sørlandet legger til grunn for sitt arbeid, og som Knut Dannevig redegjorde for på et møte mellom Agderrådet og stortingspolitikere fra Agder i går.På møtet var det full enighet om at man må satse alt på å få til en slik forsering.Forutsetningen for at E 18-etappen Brokelandsheia-Vinterkjær kan få oppstart alt neste år, er at Stortinget legger inne minst 15-20 millioner til prosjektet i statsbudsjettet for neste år. Som kjent er det ikke penger i regjeringens forslag til budsjett, og nå må egdene hive seg rundt i kampen om fordelingen av veimillionene i samferdselsbudsjettet. Den kampen står i ukene fram mot jul.Krevende

— Dette kommer til å bli meget vanskelig, sa både Aud Blattmann (A) og Jon Lilletun (KrF) på gårsdagens møte. Kravene om mer penger til vei i statsbudsjettet for neste år kommer fra alle kanter av landet, og de samlede krav er langt større enn de midler man har til fordeling.Dersom det skulle glippe med statsmidler i 2001, ble det i går antydet at bompengeselskapet kanskje kan ta noen grep for å få ekstra midler på bordet. Men først må Stortinget vedta bompengeprosjektet i Aust-Agder, og det skjer neppe før en gang utpå nyåret.I tid blir E 39 over Kvinesheia det neste store prosjektet. Det ligger inne i Nasjonal Transportplan 2002-2011 - men det blir ikke noen tyngde i statens bevilgninger før i 2004-2005.- Det er alt for seint. Vi må i gang på Kvinesheia senest i 2003, sier Knut Dannevig, og fikk full tilslutning for det. Utfordringen for landsdelen blir å få mer penger inn i planen tidligere.Smal firefelt

Hva og hvordan fremdriften blir for E 18 mellom Grimstad og Dyreparken er fortsatt noe uklar. I forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) kommer staten inn med bevilgninger fra 2006.- Dette er for sent, mener stamveiaksjonen. Dessuten legger staten fortsatt til grunn at ny E 18 skal bygges som to felts motorvei.Egdene reiser nå krav om at denne nye veien må bygges som smal firefelts motorvei med midtskiller. Dessuten at man får fortgang i OPS-prosjektet (privat-offentlig-samarbeid). Dermed kan man ha et håp om at den nye veien kan tas i bruk på denne siden av 2010.Gunnar Halvorsen (A) løftet litt på sløret fra et møte i Aps stortingsgruppe, der samferdselsminister Terje Moe Gustavsen ikke skal ha stilt seg avvisende verken til smal firefelt eller å bygge hele etappen Grimstad-Kristiansand som forsert OPS-prosjekt.- Vi må nå stå på alt vi kan for å få en konkretisering på disse tingene så raskt som mulig, sier Jan Helland-Olsen (A), og mener firefelt må være ufravikelig mellom Grimstad og Kristiansand.