Det ble fredag flertall i samferdselskomiteen for å oppgradere rv 9 til stamvei. Det samme gjelder rv 13 i Hardanger. Dermed blir det en ny stamvei mellom Kristiansand og Voss med E 134 over Haukeli som bindeledd.— Når regjeringen har foreslått det og komiteen har flertall, så regner jeg med at det blir sånn, sier Arne Tronsen, daglig leder i Setesdal Regionråd.- Med en bedre vei, blir Setesdal en enda bedre og mer attraktiv region, sier han. Blir forslaget vedtatt i Stortinget, vil rv 9 gjennom Setesdal og riksvei 13 gjennom Hardanger til Voss bli minimum 7,5 meter bred. Regningen deles mellom lokale aktører og staten. Statens forslag til investering er på hundre millioner kroner og ligger inne fra 2006. Lokale aktører har allerede gitt prosjektet et løft i forbindelse med utbyggingen til tofeltsvei. Arbeidet med stamvei innarbeides allerede når forbedringer i dag blir gjort med den mange steder smale riksveien. Ordfører i Evje og Hornnes, Bjørn A. Ropstad, synes at dette bør bli normalen når en først utbedrer veien. - Men vi er avhengig av staten for å greie det. Lokalt har vi tatt det tunge løftet og finansiert 85 prosent av kostnadene. Nå forventer vi at staten stiller opp med resten, sier Ropstad. Bykle-ordfører Kay Jeiskelid håper en stamvei kan gjøre Setesdal til en tryggere veistrekning.- En bedre vei er positivt i alle sammenhenger. Vi får en korridor fra Kristiansand til Hardanger som gjør det lettere for dem som ønsker å besøke Setesdal, sier en fornøyd Bykle-ordfører Kay Jeiskelid.Valle-ordfører Steinar Kyrvestad er også positiv til forbedringen. Dette blir flott. Det betyr at vi får en nasjonal transportkorridor, og vi håper med tiden på en ferjefri forbindelse på hele strekningen. Det som er viktig for vår region, er imidlertid at vi blir like flinke som hordalendingene til å jobbe inn mot Stortinget, sier Kyrvestad.