BIRKENES/ARENDAL: — På Tveideveien er det ikke noe problem å sette fartsgrensen ned til 40 om politikerne ønsker det. Dette er jo en lokalvei. Ut fra trafikksikkerheten vil vi helt klart anbefale avkjørsel til Tveideveien, sier overingeniør Jan Erik Andersen ved Aust-Agder vegkontor.- Bakgrunnen for at vi holder på 80-sone på Lillesandsveien er at dette er en riksvei. Fremkommeligheten er det vesentlige. Og det er klart at i en 80-sone er det fare for at det kan skje ulykker. Dette vil være et ulykkespunkt, sier han. Og legger til:- Dette er noe de folkevalgte i Birkenes burde være klar over. For i forbindelse med kommuneplaner som er utarbeidet av kommunen, har vi nevnt dette for mange, mange år siden! Vi har rikspolitiske retningslinjer som sier at man ikke kan begynne å nedbygge riksveier. Det er klart at fylkesveier har en helt annen funksjon.De folkevalgte i Birkenes diskuterte nylig avkjørsel-alternativene fra det planlagte byggefeltet i Natveitåsen. De hadde tre alternativer mot Tveideveien og etterhvert to mot Lillesandsveien å forholde seg til. Flertallet ønsket avkjørsel mot Lillesandsveien - ut fra ønsket om å ikke øke trafikken på Tveideveien. Denne veien er skolevei for svært mange.- På møtet i Birkenes var det flere som pekte på at vegvesenet nå setter ned fartsgrensene fra 80 til 70 på E 18. Hvorfor kan ikke det samme skje her?- Jeg var klar over at det spørsmålet ville dukke opp. Men de strekningene på E 18 som får redusert fart, er de som er spesielt ulykkesutsatt. Og trafikkvolumet er jo et ganske annet.- Nå har dere jo brukt argumentet om forskjellen på liv og død ved kollisjon når dere setter ned fartgrensen fra 80 til 70. Det samme argumentet kan jo brukes på Lillesandsveien?- Joda, men hvis det finnes alternativer vi mener er bedre, blir jo forholdet et helt annet. Om kommunen likevel vil ha utkjørselen til Lillesandsveien, er kommunen ansvarlig for å bygge gang- og sykkelveien.