TRONDHEIM: — AAD arbeider aktivt for innføring av elektronisk, døgnåpen forvaltning, der henvendelser skal kunne gjøres uavhengig av tid og sted, via elektroniske medier. Vi ser faktisk for oss en utvikling der elektroniske henvendelser etter hvert vil bli hovedregelen, skriver AAD i et brev til Samferdselsdepartementet.Brevvekslingen, der også Kulturdepartementet har bidratt, viser at det er delte meninger om e-postens plass i den offentlig forvaltning. Dette går også tydelig fram av en reportasje i Dagsavisen i går, etter at avisen sendte en henvendelse via e-post til 50 offentlige organer - og i løpet av tre uker fikk 19 svar.Bakgrunnen for AADs positive uttalelser om e-post er en henvendelse som Samferdselsdepartementet.- Problemet oppstår når meldingen har mangelfulle opplysninger om avsender. Det hender at meldingene har anonym avsender. Vi har ikke rutiner på å besvare brev elektronisk, og svarfunksjonen i e-postsystemet løser heller ikke det problemet, blant annet fordi avsenderen kanskje sender fra lånt terminal, for eksempel et bibliotek. Det kan videre være et problem å avgrense hvilke meldinger som krever ordinær saksbehandling mot de meldinger som tidligere bare ville resultere i en telefonsamtale. Det kan herunder se ut for at det nye mediet "inviterer" til flere useriøse og lettvinte henvendelser enn papirmediet, skriver Samferdselsdepartementet.AAD stiller seg undrende til utsagnet om at e-post kan medføre flere useriøse og lettvinte henvendelser.