ARENDAL: — Å kjøre motorsykkel er en ferdighet du må holde ved like. I dag er det slik at du kan ta lappen når du er 18 og ikke trenger å kjøre en meter før du er 40, sier Paal Sodefjed.Han mener det nå er på høy tid å øke ferdighetene til landets motorsyklister. Aller helst vil han at motorsykkelklubbene skal forplikte seg til å gjennomføre oppfriskningskurs. Han vil også at forsikringsselskapene skal innføre billigere forsikringer for motorsyklister med slikt kurs.Men går ikke det, vil han at fornying av sertifikatet hvert andre år skal lovfestes.Krever liv

Sodefjed tror våren vil kreve flere liv fordi motorsyklistene ikke er dyktige nok.- April og mai er måneder der det skjer ulykker. Da er det en stund siden sist de kjørte motorsykkel, og ofte blir det kjørt på lånt motorsykkel.Den siste dødsulykken på motorsykkel på Agder skjedde onsdag. Da omkom en 50-åring på lånt sykkel. En av politiets teorier etter ulykken er at bakhjulet kan ha låst seg fordi føreren har giret for hardt ned.- Mange ulykker skjer fordi føreren ikke kjenner sykkelen. bremsene kan være skarpere enn det man regner med, og det kan være fatalt når man kjører motorsykkel. Det kan ha vært det som har skjedd på Birkenes, sier Sodefjed.Han har selv jobbet som kjørelærer og sier at motorsykkelkjøring krever større ferdigheter enn bilkjøring.- Det dreier seg rett og slett om balanse. Du har to hjul å forholde deg til, og du må tenke på at bilistene ofte ikke ser deg. Det dreier seg ikke om hvem som er skyld i en ulykke, men hvem som blir skadet.Frivillig

Trygg Trafikk i Aust-Agder arrangerer hvert år oppfriskningskurs for motorsyklister. Dit kommer det et sted mellom 5 og 50 deltakere.- Det er ikke mange, med tanke på hvor mange motorsyklister det er på veiene, sier Sodefjed.Han vil nå jobbe for at Norsk Motorsykkelunion (NMCU) blir med på en ordning der medlemmene forplikter seg til å være med på oppfriskningskurs annethvert år. Han vil også at forsikringsselskapene skal tilby billigere forsikring til dem som har tatt et slikt kurs.- Hvis motorsyklistene ikke går med på dette frivillig, bør myndighetene innføre fornyelse av sertifikatet, slik det var før. Da gikk sertifikatet ut om du ikke fornyet det. Det var ingen dum ordning, sier Sodefjed.