GRIMSTAD: — Vi skaffer opplysninger om blant annet markedet og holdninger ute hos kunden til forskjellige produkter, sier Petter H. Amundsen, daglig leder i InterMedium.Prosjektet bygger på en spesialutviklet søkemotor og kilden er internett. Forskjellen på denne og andre mer konvensjonelle søkemotorer er mengden støy. Med støy menes alle resultater et søk gir, som ikke er det brukeren er på jakt etter. Selv den modigste kan gi opp håpet når søket gir en million treff eller mer.- Søkene settes opp i samarbeid med oppdragsgiver. Poenget er å sette de kriteriene og velge de kildene som kan gi relevant informasjon. En jobb som krever arbeid og erfaring, ikke bare datakunnskaper, sier Petter H. Amundsen.«Borer» etter data

Selskaper fokuserer på å fremskaffe sine kunder opplysninger fra alternative kilder enn det som er vanlig. De ser på internett som et stort varehus med opplysninger. Flesteparten av opplysningene er ubetydelige. Hemmeligheten ligger i å lokalisere de som er viktige. Eller som det heter på fagspråket: Data mining.I tillegg til søk på internett, som ikke er helt ulike de søkemotorene du og jeg har tilgang til, overvåker de diskusjonsgrupper. Alt anonymisert i forhold til hvem som er kilde og nettbruker. Gruppene, ofte bestående av spesielt interesserte, diskuterer nesten alt.Fædrelandsvennen fikk en demonstrasjon på stedet. Vi fikk ikke lov å bruke bedriftsnavn av hensyn til kundene, men resultatet var mildt sagt imponerende. Et søk på et tilfeldig valgt produkt ga resultater og relevant markedsinformasjon. Søket ga videre et utall muligheter for videre undersøkelser av diskusjonen som hadde foregått. Hvor i «samtalen» produktet åpenbarte seg fikk vi også opplyst. Ikke rart gutta smilte bredt.- I starten trodde vi bestemt at potensial var størst i små og mellomstore bedrifter. Den antakelsen viste seg å være feil. På kundelisten har vi tunge norske aktører. Aktørene har per i dag et mer bevisst forhold til sine omgivelser enn de mindre selskapene, sier FoU-leder Jan Hansen.Abonnerer

Inntektene i InterMedium skapes ved en abonnementsordning. Kundene betaler et månedlig beløp, størrelsen varierer etter hvilke tjenester som leveres.Selskapet har tatt mål av seg til å bli noe mer enn en agent og observatør i markedet. De fusjonerte derfor med Oslo-baserte Prudensia, som er et konsulentselskap for rådgivning. På den måten håper de å kunne levere et helhetlig tilbud til sine kunder.- Kompetansen som kommer inn derfra er viktig i forhold til våre kunder. Nå kan vi komme med bidrag til hvordan kundene kan nyttiggjøre seg informasjonen. Det viktige for kunden er blant annet å være føre var. Markedsinformasjonen kan bidra til det, sier Amundsen.InterMedium hadde sin spede begynnelse som et utspring fra Ericsson. Den dag i dag holder de til i Ericsson-bygget, men det varer ikke lenge. FoU-bygget er neste stopp for selskapet med 14 ansatte.