KRISTIANSAND: — Jeg har vanskelig for å forstå argumentene for at bussen ikke skal kjøre oppom HiA. Argumentet var miljøvennlighet, men nå legges bussruta oppå grøntarealet på miljøtunnelen. Og det er vanskelig å forstå at fire minutters omvei om HiA er avgjørende. For Ap er det en forutsetning at fylkeskommunen må komme til enighet med Kristiansand kommune om hvilken busstrasé som skal velges, sa Jan Helland-Olsen på gårsdagens møte i fylkesutvalget i Vest-Agder.Han fikk følge av et enstemmig fylkesutvalg.Diskusjonen dreide seg deretter om det var lurt å vedta at fylkeskommunen helst ønsker det alternativet der bussen kjører foran Oddernes kirke uten den ekstra sløyfen oppom HiA.Dette avviste fylkesordfører Thore Westermoen (KrF).- Det må være bevegelsesfrihet for forhandlingsutvalget, sa han.Dermed ble følgende forslag fra Roar Fjellvang (KrF) vedtatt enstemmig:«Det tas opp forhandlinger med Kristiansand kommune for å finne fram til en fornuftig trasé for bussruta forbi Oddernes/HiA».Fagforeningsleder Tommy Kvamme i Yrkestrafikkforbundet var til stede under diskusjonen. Han representerer sjåførene i Bussen Trafikkselskap.- I dag har fylkesutvalget ikke vedtatt noe, men stiller med åpne kort. Jeg synes de burde gitt sterkere føringer overfor Kristiansand kommune, der vi vet at det er sterke krefter som vil ha HiA-alternativet. Det er jo Kristiansand kommune som til syvende og sist bestemmer i denne saken, ettersom de har reguleringsmyndighet, men de blir selvfølgelig påvirket av hva fylkespolitikerne mener, sa Kvamme til Fædrelandsvennen etter møtet.Han ønsker ikke at metrobussen skal kjøre de ekstra fire minuttene oppom HiA.- Fire til seks minutter oppleves som mye for passasjerene. Lengre tid vil ekskludere en del mennesker. I en bilkø vil denne omkjøringen innebære at biler vil kunne kjøre fortere til byen enn bussen. Poenget må jo være at bussen kjører like fort, eller fortere, sa Kvamme.Men for sjåførene betyr omkjøring om HiA ingenting.- Hverdagen vår vil ikke påvirkes av det. Vi er ansatt for å sitte der, enten vi kjører eller står i kø. Men vi vil ha mest mulig effektiv bussdrift og best mulig tilbud til passasjerene, sier Kvamme.valerie.kubens@fedrelandsvennen.no