MANDAL: — Nå skal vi ha en evaluering, men slik jeg tolker stemningen i korpset og ser av erfaringene fra i sommer, tyder alt på at båten blir liggende permanent i Mandal, sier redningsinspektør i Redningsselskapet, Stein Storlien.I går var han i Mandal for å ha møte med redningskorpset om erfaringene fra i sommer. Og de har vært gode:- Det har fungert veldig bra. Jeg tror også alle har syntes dette har vært spennende, sier Nils Reidar Christensen som var med på å finne de frivillige i korpset. Motorbåtforeningen

Det var i mai at Redningsselskapet henvendte seg til Mandal Motorbåtforening om de var interessert i å skaffe folk til å drifte MS «Hvaler». Denne ligger normalt i Farsund, men her har MS «Ægir» lenge vært permanent på grunn av mange losoppdrag for Kystverket.- Det ble jo smør på flesk å ha to båter liggende i Farsund, påpeker Storlien.Motorbåtforeningen har i ti år hatt sitt egen beredskapskorps, og det var derfor lett å skaffe frivillige til «Hvaler». I løpet av fire uker var korpset operativt, ferdig opplært og med vaktlister. I korpset er det en rekke fagpersoner med store kunnskaper om redningsarbeid og sjøliv. Kompetansen kan måle seg med det man finner blant de fast ansatte på redningsskøytene. Mange oppdrag

— Det har ikke vært noen latmannsjobb. I løpet av juli hadde vi rundt 20 forskjellige oppdrag med tauing og berging av båter som har gått på grunn. Vi var også involvert i ulykken i Spangereid i helga, der vi kom til stede 20 minutter etter at meldingen kom, forteller Christensen.Nå ber han om flere frivillige som kan tenke seg å være med i korpset for å drive «Hvaler». - Vi er bare rundt 20 personer. Normalt burde vi være 30 til 50 personer som er på vaktlistene. Så det er bare å ta kontakt, sier Christensen.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no