KRISTIANSAND: Linjedirektør Terje Marcussen ser ingen grunn til å krisemaksimere en reduksjon på 6 prosent fra fjorårets 541.740 til årets 510.300 passasjerer. — Vel halvparten av nedgangen skyldes færre tyske gjester. Vi vet hvorfor. Reiseoperatøren Catarinareisen, med vel 70 prosent av det tyske markedet, har i år valgt en annen rute enn vår. Neste år er vi tilbake i deres opplegg, sier Marcussen.Tallene forteller om en svikt på 15 prosent av tyske passasjerer om bord på «Christian IV» og «Silvia Ana».For danskenes del er nedgangen fire prosent, mens andel norske passasjerer er sunket med rundt to prosent.- For danskenes del er vi ikke bekymret. Tall fra vår og forsommer viser en økning. Totalt sett kommer denne nasjonaliteten marginalt bedre ut, sammenliknet med i fjor.Om nordmenns reisevaner i år, sier han dette:- Nordmenn er oppmuntret til å feriere innenlands i år. Et annet forhold som påvirker oss, er utbredt billigsalg av charterbilletter med fly denne sommeren.- Sier du at sommerbillettene hos Color Line er i dyreste laget?- Nei. Slett ikke. Billettene hos oss er ikke reelt dyrere enn før. De er bare indeksregulert. Men det sier seg selv at mange har latt seg friste av flybilletter til Tyrkia eller Mallorca for 700 kroner.I løpet av fjorårets sommermåneder fraktet Color Line nær 542.000 passasjerer mellom Kristiansand og Hirtshals. Sommerrekorden skriver seg fra 1999, med 564.390 reisende.Det nest beste antallet, 560.000, ble oppnådd i 2002.Tall estimert ut september i år, forteller om en nedgang på 3,5 prosent. Trøsten gjelder frakt, med en økning på seks prosent så langt i år.- Nedgangen i sommer innvirker ikke på rederiets fremtidsplaner for Kristiansand, sier Terje Marcussen.I mars i år mer enn antydet rederiets administrerende direktør, Trond Kleivdal, at destinasjonen Kristiansand-Hirtshals står for tur for nytt skip.Ingen i rederiet vil i dag snakke høyt om arvtakeren til «Christian IV» eller når denne vil komme.Lenge før så skjer, fra midten av februar neste år, settes dagens Kiel-ferje «Prinsesse Ragnhild» inn i ny trekantrute mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals. Mye tyder på at denne ruten skal administreres fra Kristiansand.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no