KRISTIANSAND : Billedkunstneren Anne Kathrine Solbakken åpnet torsdag utstilling i Galleri Smia. Utstillingen kalles «Narren, ballongtvingen og andre tegninger».Hun viser blant annet 100 tegninger som hun har laget på 100 dager.— Det var bare meg og blyanten, sier hun.Solbakken karakteriserer prosjektet som en undersøkelse av blyanten og tegningens karakter. Et prosjekt som utfordrer ideen om den inspirerte kunstner gjennom å vise den disiplinerte kunstner. - Jeg lekte meg alt jeg kunne, men satte som krav at tegningene måtte fungere enkeltvis. Å tegne er på en måte å gi kaos en form, og nå er 100 tegninger på galleriets oppfordring stilt ut, forteller hun.Tegningene er små og viser en masse rare vesener, linjer, prikker og skyggelegninger. Fem rader med 20 tegninger i hver. Prosjektet ble utarbeidet til en internasjonal kunstfestival i Spania sommeren 2003.- Jeg har konsentrert meg om det formale i tegningen - som en liten protest mot konseptkunsten, sier hun.Solbakken gir inntrykk av at hun i en periode har følt behov for å distansere seg fra konseptkunstens mer vidløftige innhold. - Det er vanskelig å si noe fornuftig om tegningene. Det er derfor jeg har tegnet og ikke sagt det med ord, sier hun. Tegningene hun viser er utarbeidet de fire siste årene. I tillegg til de 100 tegningene som har tittelen «Autopilot, 100 tegninger på 100 dager», vises en serie som hun kaller «Spagettitegninger», og noen enkeltarbeider der sirkelformen er utgangspunktet.Solbakken har eget verksted i Kristiansand der hun arbeider med maleri, tegning, skulptur, video og performance. Hun har deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utland, og er kjent som en samfunnsengasjert kunstner som initierer og leder diverse prosjekter. Sammen med André Tribbensee stiftet hun i fjor Prosjekt Verksted Sør, og driver arrangementet Salong, et åpent forum for samtaler om kunst.Anne Kathrine Solbakken er for mange kanskje mest kjent for sine snøskulpturer. I vinter ledet hun det mye omtalte snøskulptur- og billedteaterprosjektet «Den hemmelige haven» på Hovden. Meningen var at snøskulpturene skulle fungere som scenografi for billedteateret, men uheldigvis regnet skulpturene bort.- Det er få som vet at billedteatret endte som workshop i hagen min på Drangsholt. Det ble kun vist for innbudte naboer, ler hun.Hun har godt håp om at flere enn naboene stikker innom Galleri Smia.