KRISTIANSAND : — Mandag fikk jeg plutselig helt nye ideer, og de siste dagene har vi jobbet på spreng med et nytt lavbro-alternativ, sier veivesenets prosjektleder Stig Berg Thomassen. Høybro forsvinner

Den nye løsningen betyr at dagens høybro rives. Og det vil ikke komme noen ny i stedet.- Løsningen vi jobber med kan vise seg å være veldig bra, og det er godt mulig vi vil gå for dette og forlate vårt opprinnelige ønske om ny E-39 på delvis ny høybro, sier han.Det nye alternativet går i korthet ut på følgende:Bevare E-39 akkurat som nå ut av Banehei-tunnelen over gartnerløkka. Omtrent fra Shellstasjonen føres veien så på lavbro over jernbane og biloppstillingsplassen til ferjene til tunnel inn i Dueknipen. Under østre del av lavbroa (mellom Vestre strandgate og jernbanesporene) åpnes det for parkeringshus, delvis gravd ned i grunnen.- Jeg har dessverre ikke tegninger ennå, men det nye er at vi greier å kombinere tre viktige forhold: Vi kan utnytte bedre investeringer vi allerede har gjort, vi frigjør arealer under broa og vi kan rive dagens høybro, sier Berg Thomassen. Vokst fram

— Hvorfor har du ikke kommet på dette før?- Fordi prosessen utvikler seg hele tiden. Vi har vært negative til lavbro fordi den legger beslag på store arealer ved den fremtidige Fellesterminalen. Så fikk vi to viktige innspill: Fylkeskommunen ber oss vurdere å rive dagens høybro. Fellesterminalen ber oss vurdere om vi kan skape en vinn-vinnsituasjon med parkeringshus under veien. Det er ved å kombinere disse to ønskene den nye løsningen plutselig kom opp, sier Berg Thomassen.Veidirektoratet har allerede gitt grønt lys til at forslaget skal utredes i detalj.Prismessig vet ikke Berg Thomassen helt, men den nye lavbro-løsningen kan bli litt billigere eller like kostbar som den opprinnelige løsningen med høybro. Like mange felt

Løsningen innebærer ikke endringer i planene for ny lokalvei i fire felt, altså ny og bredere Vesterveien på ny lav jernbanebro i tillegg til ny E 39..- Til sammen er det fortsatt åtte felt. Dere vurderer ikke færre felt, slik enkelte har tatt til orde for?- Nye stamveier skal utredes firefelts når veien har mer enn 10.000 kjøretøy i døgnet. Her snakker vi om dobbelt så stor trafikk. Lokalvei må også være firefelts fordi bussens framkommelighet er viktig. Vi er nødt til å bygge ny bro over jernbanen uansett og da bør vi tenke langt nok til å bygge fire felt.- Hvorfor?- Vi må ha ny jernbanebro fordi dagens er dårlig og fordi vi skal bygge havnegaten under. Det planlegges dobbel så stor ferje. Det er helt sentralt at vi får en gate direkte fra ferjeterminalen, under de nye veiene med påkjøringsmulighet til E-39 og opp til Møllevannsveien og riksvei 9, sier Berg Thomassen.Ukene som kommer vil vise om Berg Thomassens nye ideer vil vinne gehør.Foreløpig anser politikerne i Kristiansand dem som spennende.