– Veiutbyggingen i regionen er en skandale. Politikerne skjønner ikke hvor viktig dette er. Vi har et veinett som er 50 år gammelt. Det er en vits, sier konsernsjef Eivind Krokmo i Agder Energi, til Dagens Næringsliv.

Avisen har samlet sju av regionens næringslivsledere til toppmøte i Kristiansand for å diskutere utviklingen av norsk og sørlandsk næringsliv . Minst fornøyd er toppene med veiforbindelsen til andre regioner.

– Det viktigste for næringslivet er en god hovedvei. Får vi god vei kan vi legge alle diskusjoner om fylkessammenslåing, flyplasser og sykehus helt bort. For oss i næringslivet spiller det ingen rolle om vi har et eller to fylker. Dette er kun en sak for politikerne og folkene i fylkesadministrasjonen, mener Roald Amundsen, sjef i Aker Kværner.

Seg selv å takke?

Men spørsmålet næringslivstoppene fra «det trege sørland » må forholde seg til er om ikke sørlendinger har seg selv å takke.

– Det var nok sånn før at når det var noe Sørlandet ville oppnå, reiste vi til Oslo og ga beskjed. Og så reiste vi stille og rolig tilbake igjen. Når nordlendingene ville noe reiste de til Oslo og dro ikke hjem før de hadde fått viljen sin. Men jeg vil påstå at vi har lært, sier administrerende direktør for Sparebanken Pluss, Stein A. Hannevik.

– Men hvis politikerne er redde for presset i norsk økonomi kunne de vel bare hyre inn polakker til å bygge veien, sier Erling Valvik i Cultiva-stiftelsen.

Skryter

Selv om toppene er misfornøyde med veiene, skryter de av stabiliteten i regionen.

– Jeg har blitt værende fordi vi har klart å få det til her. Mye skyldes stabiliteten i arbeidsstyrken. I Stavanger løper folk rundt med CV-en hele tiden på jakt etter ny og bedre betalt jobb. Akkurat som i Houston. På Sørlandet er det mye mer stabilt. Og vi får tak i de gode hodene, sier Bjarne Skeie, gründeren bak både Maritime Hydraulics (nå Aker Kværner) og Hydralift (nå National Oilwell).

Han får støtte fra Krokmo i Agder Energi.

– Det er enormt med søkere til alle stillinger vi lyser ut. Det er rett og slett luksus å ansatte mennesker på Sørlandet.