KRISTIANSAND: — Selvfølgelig skal det være opplæring i sidemål. Men denne eksamen og dette dillet tar så uforholdsmessig mye tid, synes Tore Austad. Han var undervisningsminister fra 1981 til 1983, og sitter nå som gruppeleder for Høyre i bystyret i Kristiansand. - Men vil ikke fjerning av eksamen svekke elevenes ferdigheter i sidemål?- Jeg synes ikke det kan bli dårligere enn det er, mener Austad.- Er elevene dårlige?- Ja, veldig mange, sier Austad.Han er norsklektor på Kristiansand Katedralskole, og har undervist i norsk siden 1961.- Motivasjonen for å lære sidemål er veldig lav. Enkelte elever er nærmest allergiske mot sidemål, forteller Austad.Han innser at ferdigheten i sidemål vil gå ned hvis eksamen fjernes.- Men prisen vi betaler er for høy, og resultatene står ikke i forhold til innsatsen. Resultatene er ikke noe særlig å skryte av. Mange av elevene går ut av skolen med svært dårlig sidemålsbeherskelse. Derfor må den obligatoriske eksamen droppes, mener Austad. Politisk flertall

Det er politisk flertall for å søke om å gjøre sidemål valgfritt i grunnskolen i Kristiansand. Bystyret skal behandle saken 17. desember, og tar da en endelig avgjørelse om søknad skal sendes. Frps forslag er å gjøre sidemålsundervisningen i grunnskolen valgfri. I praksis betyr dette at eksamen i nynorsk faller bort. - Vil ikke dette svekke elevene når de kommer på videregående?-Ikke nødvendigvis. De skal fremdeles lære sidemål. Det som er en pest og en plage er den doble eksamen. Den legger sin klamme hånd over norskundervisningen, mener Austad.Han mener at svært mye av undervisningstiden blir brukt til å forberede elevene på eksamen i begge målformer.- Jeg bruker uforholdsmessig mye tid som jeg kunne brukt på andre ting. De fleste elevene synes dette er noe sure greier, forteller Austad. Helt uening

Leder av Norsk Språkråd, Sylfest Lomheim, er svært kritisk til forslaget.- Jeg er sterkt imot dette. Du kan ikke ha et forhold til et skriftspråk med bare muntlig undervisning. Det er helt innlysende, sier Lomheim.Lomheim mener det ikke er tvil om at sidemålsundervisningen ikke har vært god nok.- Men det er ingen løsning å fjerne et fag når vi har problemer med det, synes Lomheim.Han mener fokuset bør ligge på hvordan den skriftlige sidemålsundervisningen kan endres, slik at resultatene kan bli bedre.- Det er en slik debatt jeg ønsker, ikke om vi skal ha nynorsk eller ikke. Norsk er både bokmål og nynorsk, fastslår Lomheim.