Kristiansand: — All vurdering vil uansett være subjektiv, så jeg tror ikke det blir så stor forskjell om en bruker interne eller eksterne sensorer, sier høyskolelektor i spesialpedagogikk på HiA, Ingrid Lund. Sammen med Maryann Jortveit, med samme tittel, har hun nettopp gitt student Margrethe Sandnes «en sterk A» i muntlig eksamen. At de begge både er lærere på høgskolen og sensorer, synes de ikke gjør noe. - Det er en fordel at en vet hva som er blitt presentert i forelesninger, mener de to. Studenten selv er bare strålende fornøyd.- At det er kjente fjes gjør at man blir mindre nervøs. Jeg kjenner dem ikke så godt at det gjør noe i forhold til karaktersetting. Dessuten er de flinke å bedømme, det er jo jobben deres, sier en fornøyd Margrethe Sandnes. Noen studenter ved høgskolen tror bruk av interne sensorer er positivt for dem selv.- Ja, faglærerne vil jo ha flest mulig gjennom. Jeg tror ikke man får en rettferdig vurdering, men det er veldig bra for oss studenter, sier Trond Seland som studerer offentlig administrasjon.- Blir ikke det feigt?- Det gjør jo det. Lærerne lager jo eksamensoppgavene også. En bør ikke falle ut med foreleseren, sier han med et flir. Om det har så mye å si for karakterene, er Seland usikker på. Det mente også de fleste andre studentene vi traff på høyskolen.- Så lenge de klarer å være objektive, er det ikke noen forskjell. En kan jo heller aldri forsikre seg om at en ekstern sensor er objektiv. Gjør en for eksempel et dårlig førsteinntrykk på muntlig kan det påvirke, mener sykepleierstudent Marius Pettersen. - Det var nytt for meg. Når det gjelder karakter, kan vel det slå begge veier, sier Margrethe Haug på utviklingsstudiet. hilde.moi@fedrelandsvennen.no