NY BIL MÜNCHEN: Når den nye 1-serien kommer til forhandlerne i september, vil rimeligste utgave lande midt i Golf-klassen.En BMW til Golf-pris? Mange vil nok la seg friste til å se nøyere på BMWs nye 1-serie.I tillegg til at 1-serien skal friste Golf-kundene til å skifte over til et prestisjemerke som BMW, er 1-serien også en kraftig utfordrer til Audi A3. Spørsmålet er om ikke BMW nå går rett i tet i kompaktklassen.BMW 1-serie er en ekte BMW fra innerst til ytterst. Produsenten har ikke latt seg friste til å velge billige løsninger for å kunne tilby en bil til gunstig pris for å komme inn på et marked der BMW ikke har vært tidligere. Kjøreegenskapene er som forventet i toppklassen, kvalitetsfølelsen er meget god fra dørene åpnes, gjennom hele kjøreturen og til bilen parkeres. BMW 1-serie er «hel ved»! Godt utstyrt

BMW 116i Business skal koste 249.900 kroner i Norge. Det er 4000 kroner mer enn en Golf Comfortline 1,6 FSI, men i Golf må kunden plusse på 5000 kroner for klimaanlegg, BMW har det som standard på sin businesspakke. I samme pakke ligger også metalliklakk, 6 kollisjonsputer, integrert radio— og CD-spiller og vinterhjul. Dette blir noe å bryne seg på for Volkswagen og de øvrige med modeller i B-segmentet. Audi A3 1,6 Business koster også 249.900, men motoren har færre hestekrefter og kommer bare med 3 dører enn så lenge. 50-50% vektfordeling på for- og bakaksel, bakhjulsdrift og ESP er standard på alle modeller i 1-serien.Det er ikke bare i Norge at BMW 1-serie kommer ut med priser faretruende nær konkurrentene. I Tyskland skiller det små 800 Euro mellom Golf og BMW 1-serie, det opplyser VW-forhandler HAMAG i München. Prisene holdes

Og hvis ikke valutasvingninger og endrede regler for beskatning av firmabiler ødelegger, skal de prisene som er offentliggjort allerede nå, holdes til et godt stykke ut i neste år.BMW øker sin markedsandel i Norge og i forhold til folketallet er Norge et stort BMW-marked. Hvor viktig det norske markedet er vises av at Norge var med i den første gruppen da 1-serien ble presentert for Europas motorjournalister i forrige uke.Dessverre var verken 116- eller 118-modellene tilgjengelige under prøvekjøringen. Vi lover å komme tilbake med en grundig test av BMW 116 som er eslet til å bli bestselgeren i Norge. Imidlertid var BMW 120i og 120d tilgjengelige for tester i et vakkert bølgende landskap sør for München. Alvorlig dreiemoment

Med 163 hk under panseret og et alvorlig dreiemoment på 340 Nm, er 120d en fryktinngytende kjøremaskin på typisk BMW-vis; sportslig, men komfortabel hele veien. 200-merket på speedometeret passeres lekende lett på autobahn og fortsatt har bilen og motoren betydelige ressurser igjen. Innebygde kjøreegenskaper, elektronisk stabilitetskontroll og dreiemomentet som inntreffer for fullt fra 2000 o/min kommer til sin rett på de svingete småveiene som slynger seg rundt og over bakketopper, gjennom små landsbyer og rundt bayerske bondegårder. Her er BMW bokstavelig talt og i overført betydning på hjemmebane.Bilen er imidlertid høyt giret, 6. giret har du knapt bruk for innenfor norske fartsgrenser, selv 5. giret kan ikke brukes alle steder fordi turtallet legger seg langt under 2000-tallet. Snillere

120i er merkbart snillere enn sin dieselbror. Men snerringen fra motoren er til å smile bredt av. Kjøreegenskapene er de samme, men det er merkbart at det er 150 hk i motoren og at dreiemomentet er 200 Nm ved 3600 o/min.Hovedinntrykket av disse to modellene i BMW 1-serie er særdeles bra. Noen småting kan vi sette fingeren på, for eksempel er det bare en koppeholder og den er i tillegg plassert delvis inn under midtarmlenet. Over turteller og speedometer er det montert en bue i hard, billig plastkvalitet. Den samme plasten finnes rundt bakvinduet på innsiden av bakluka. Setene foran har en nokså håpløs justering av høyden.Når 1-serien introduseres i Norge i september foreligger 4 motoralternativer, 1,6 l bensin med 115 hk, 2,0 l bensin med 150 hk og to dieselmotorer på 2,0 l med 90 og 163 hk. Modellen 118i kommer i desember.1-serien er ikke ferdig utviklet med de modellene som lanseres nå. En tredørs versjon og en cabriolet-utgave kommer trolig om ikke så lenge. M-versjon kommer ikke, men det planlegges en 130 med treliters rekkesekser. X-versjon i 1-serien utelukkes heller ikke.terje.andersen@fedrelandsvennen.no