REYKJAVIK: Ministrene, som er samlet i Reykjavik til møte i Nordisk Ministerråd, ber næringslivsledere og andre som arbeider med markedsføring rettet mot barn følge de felles spillereglene. Reglene skal i neste omgang danne grunnlag for et felles-nordisk initiativ i EU.Reglene slår i utgangspunktet fast at også markedsføring på internett skal oppfylle generelle krav til god markedsføringsskikk. Reklamen skal være utformet slik at det er åpenbart for målgruppen — barn og ungdom - at det dreier seg om reklame. Barn og ungdom bør ikke oppfordres til å oppgi opplysninger om seg selv, familien eller andre. Det bør ikke forekomme at barn og unge avkreves opplysninger som vilkår for å få tilgang til innholdet i markedsføringen, og underholdningsinnslag som lek, spill og liknende skal ikke avbrytes av reklame.Barn og ungdom skal heller ikke oppfordres til å kjøpe varer eller inngå avtaler over internett, heter det blant annet i ministrenes spilleregler for internett-reklame.