KRISTIANSAND: Kristiansandsselskapet Bellboy International AS hevder å ha patent på all handel over internett og telefon i hele Europa og kanskje USA. Patentet varer fram til 2013 og kan gi store inntekter fra avgifter dersom alt faller på plass.— Dette skal holde, sier Bellboys styreformann Nicolai Jarlsby til Fædrelandsvennen. Gjennom et selskap han eier, satset han selv to millioner kroner på Bellboy i januar. Det samme gjorde to andre kristiansandere gjennom sine respektive firmaer - Ole Christian Benestad og Lars Hoven. Dermed har aksjonærtallet kommet opp i «8-10 stykker, flest fra Sørlandet», som Jarlsby uttrykker det. Neste skritt er å hente inn 10 millioner kroner til.- Vi er i ferd med å planlegge strukturen på kapitalutvidelsen. Det pågår samtaler med finansielle investorer med tilstrekkelige midler og vellykket erfaring fra beslektede investeringer, opplyser Jarlsby fra sitt kontor i Oslo. Selv var han en sentral bakspiller da NetSource ble kjøpt opp av amerikanske GTS i fjor, med eventyrlige gevinster som resultat for selgerne.Fremgangsmåte

Det var internettavisen digi.no som avslørte patentsaken i går. Av artikkelen fremgår det at selve fremgangsmåten ved handel over nett og telefon danner grunnlaget for patentet, ikke tekniske forhold. - Rolf Wilhelmsen leverte søknaden i 1993. I november 1998 fikk vi godkjent patent for Norge, nå i august kom det samme for Europa med unntak av Finland. Vi har inne søknad i USA også, forteller Nicolai Jarlsby.Dermed ligger det til rette for at bestillings- og handelssystemer som er basert på internett eller telefon - så som flybillettsystemet Amadeus og nettbutikker som Onlineclub og Filmweb - må ut med lisenser til Bellboy International for å kunne operere som de gjør. Og at netthandelen vil øke kraftig i årene som kommer, er det allmenn enighet om.Men få så det i 1993.Nicolai Jarlsby avviser imidlertid at det blir store penger inn og ingen ut for Bellboy.- Det koster å opprettholde patentposisjonen, og det koster å utvikle produktene vi trenger for å utøve patentrettighetene. Faktisk har det kostet mye allerede, forteller han. Det er foreløpig ikke klart hvordan disse produktene skal fungere.Det kan kanskje bli noen advokatutgifter også. Som administrerende direktør Øystein Jørgensen i Nordlandsdata AS sa til digi.no i går:- Jeg synes Bellboy har patentert en veldig generell og allment kjent ide. Jeg skjønner Bellboy, men Patentstyret har oppført seg dumt da de godkjente dette patentet. Nå skal mange bedrifter bruke mye penger og tid på advokater!