KRISTIANSAND: — Jeg synes det er et veldig, veldig vakkert bønnerop. Jeg gikk til en butikk på Grønland i Oslo og spurte om de hadde bønnerop innspilt, og hvilket de selv syntes var det vakreste. De gav meg dette. Opptaket er gjort i Mekka og vi hører en veldig kjent innkaller. Jeg har tillit til det valget som ble gjort av de i den butikken, sier Andrea Lange, kunstneren bak Sørlandets Kunstmuseums noe omstridte lydinstallasjon Adhan Corner III.- Men det er jo det samme vi får høre hele tiden, ingen variasjon. Og dette skal vi høre på i fire uker?- Jeg ville ikke bearbeide denne lyden. Man leker ikke med bønnerop. Derfor kommer de også nøyaktig til de tider de skal komme etter den muslimske bønnekalenderen for Kristiansand i denne perioden. Det er solen som regulerer tidene. Og siden vi nå har så lange dager blir det også bønnerop om natten, forklarer kunstneren på telefon fra Oslo.Men hun tilføyer at det ikke er noe poeng å irritere folk med høye lyder om natten. Derfor var det ikke noe problem å dempe lydnivået i de nattlige bønneropene. - Hele utsagnet i verket handler om å synliggjøre en virkelighet som er rundt oss. På de tidspunktene er det muslimer i byen som ber, men vi ser det ikke. Muslimene i Kristiansand kan nå bruke dette bønneropet, og noen gjør det sikkert. Du husker kanskje den svære saken som kom opp da muslimene i Oslo søkte om å få ha bønnerop en gang i uken, kl. 13 hver fredag. Fremskrittspartiet gikk like til Fylkesmannen for å få det stanset. Men de fikk klar beskjed om at det ikke finnes noe grunnlag i norsk lov eller internasjonale konvensjoner Norge støtter, som forbyr bønnerop. Det er ikke lyden, støyen, som trigger folk, det er innholdet i den. Vi tåler så mange slags støy i byene våre, trafikk, bygningsarbeid, selv har jeg levd med intens spunting nær huset mitt i lang tid. Lyd har en veldig relativ dimensjon. Vi tolererer mange lyder, men ikke de som representerer noe vi reagerer negativt på, sier hun.Lydinstallasjonen har tidligere vært i Bergen og København. Hun synes mottakelsen i Kristiansand i større grad er blitt preget av reaksjoner fra mannen i gata, formidlet av herværende avis, enn de andre stedene. - Det er kanskje en lokal tradisjon, at hvis Olsen i gata mener noe, så står det i avisen? Ellers synes jeg reaksjonen fra Demokratene viser en form for intoleranse som jeg med dette verket ønsker at vi skal komme forbi. - Tror du at det å provosere på denne måten er riktig pedagogikk?- Enhver ting som kan klare å skape en estetisk opplevelse og i tillegg skaper diskusjon eller en betraktning, er av det gode. Jeg er kjempefornøyd med å ha overlevert til Kristiansand noe som ser ut til å aktualisere en uhyggelig viktig diskusjon om hvilket samfunn vi vil ha, hva vi mener med et flerkulturelt samfunn, hvor tolerante vi kan være og om vi er villige til å ta konsekvensen av at vi lever i et flerkulturelt samfunn. Jeg tror ikke folk lukker seg. Alle endringer kommer vet at en presser litt i en retning som utfordrer folk. Dessuten, dette er jo en temporær installasjon. Fire uker skal dere ha den. Den gir folk en annen presentasjon enn den vi ellers så ofte får av muslimer, en motsats til demoniseringen fra media og vestlige politikere. Her kan vi i tre minutter fem ganger om dagen la oss hensette til Mekka. Å lytte til dette, så både vakkert og ufarlig som det er, gir oss et glimt av deres kultur som ellers er så fremmed og ukjent for mange av oss. Det tror jeg, pedagogisk sett, er både spennende og utfordrende, sier hun. Hun mener debatten rører ved viktige sider ved demokratiet. - Folk må gjerne diskutere om de vil stanse kirkeklokkene. Det er nemlig ingen selvfølge at vi skal ha dem hvis man skriker stopp til bønneropene, sier Andrea Lange.