MANDAL: — Jeg tror bønn og salmesang i klasserommene i dag hører med til unntakene. Hovedregelen i skolen skal være respekt for foreldre og respekt for ulike livssyn, påpeker utdanningsdirektør Gunnar Skaar ved utdanningskontoret hos Fylkesmannen i Vest-Agder i debatten rundt bønn, salmesang og gudstjeneste ved Furulunden skole i Mandal. Lite naturlig

  • Den enkelte skoles praksis skal utformes slik at alle elever kan delta i alle aktiviteter. Det er derfor lite naturlig at elevene folder hendene sine i bønn. Slike daglige ritualer er det vanskelig plass til i skolehverdagen, og kan treffes av forbudet i opplæringsloven mot forkynnelse i skolen, sier Skaar. Han påpeker imidlertidig at problemstillingen er svært vanskelig. Helt klare regler på hvor grensene for bønn og salmesang i skolen går finnes ikke, ifølge utdanningsdirektøren.- Lokale forhold skal spille inn. Dernest skal disse ritualene, for eksempel bønn eller salmesang ved skoledagens begynnelse eller slutt, og bordvers før eller etter måltid, komme til som et samarbeid og enighet mellom foreldre og lærere. Den enkelte lærer kan ikke selv bestemme, og jeg vil ikke tilrå at Fadervår brukes i en slik sammenheng med mindre lærere og foreldre har blitt enige om det, sier Skaar. Han viser videre til at det er særdeles viktig at forkynnelse ikke foregår i klassen, men at også forkynnelse er et definisjonsspørsmål. - Dagens skole skal ikke bidra til opplæring innen tro, men kunnskap om tro. Hensikten med skolen er ikke at folk skal bli kristne, sier Skaar, som minner om at dåpsopplæringen i skolen opphørte i 1969.Fædrelandsvennen er infomert om at elever ved Furulunden skole hver morgen ber Fadervår, stående ved pultene sine, med foldede hender. Flere foreldre har reagert på ritualet.- Folk har ulike syn på dette. Mens noen ser på bønn med foldede hender som en underkastelse av religion, mener andre det er et kulturuttrykk. Et annet eksempel er nasjonalsangen vår. Også den har vært diskutert på grunn av kristent innhold, sier Skaar. Snakke sammen

Han mener at foreldre og lærere ved Furulunden skole må snakke sammen for å finne en løsning. Han understreker at foreldrene skal høres og respekteres. Når det gjelder skolegudstjenesten, mener han det er en ukomplisert sak.- Ut fra både tradisjoner og skolens formålsparagraf, som tar for seg institusjonens verdigrunnlag og ikke berører pedagogikken, hører skolegudstjenesten hjemme i skolen. Vi anbefaler skolene å fortsette tradisjonen ut fra kravet i læreplanen om kunnskap rundt gudstjenesten. For de som opplever dette som forkynnelse eller underkastelse av religion, eksisterer fritaksregelen. Elevene får da et annet tilbud på skolen, sier utdanningsdirektør Gunnar Skaar.hanne.christine.boro@fedrelandsvennen.no