fra retten ARENDAL: Den 61 år gamle kvinnen var på vei til kirken og gikk på fortauet da hun ble slått i bakken av treet. Hun døde senere av skader hun fikk i ryggen og brystet.Ulykken skjedde på snøføre, og polsk politi mente den norske sjåføren kjørte med så blankslitte dekk på tilhengeren at han måtte straffes. Det var tilhengerens bakerste del som traff treet, som sto plassert 25 centimeter inn på fortauet. Tilhengeren var aldri i kontakt med kvinnen.Saken er den første som er overført til Norge fra Polen i henhold til en nyere konvensjon om gjensidig hjelp i straffesaker. I går ble retten satt i Nedenes tingrett, tre år og fire måneder etter ulykken. Dette er et moment forsvarer Øyvind Åkerøy vil bruke for alt det er verd i forbindelse med straffutmålingen. Saken er utsatt to ganger, sist fordi polske politifolk ikke fikk fri for å vitne i Norge. — Jeg nekter straffskyld. Dette var en hendelig uhell. Jeg så i speilet at tilhengeren slo ut. Alt skjedde i løpet av et brøkdels sekund, forklarte sjåføren i Nedenes tingrett i går.Rettssaken vil trolig vare ut uken. I går møtte tre polakker som vitner. Nedenes tingrett har betalt tur, overnatting og tolk for to politibetjenter og en drosjeeier fra Sulejow. Drosjesjåføren bor like ved ulykkesstedet.- Jeg hørte høy støy, snudde meg og så tilhengeren skled inn i fortauskanten og traff treet. Etter min mening var det treet som traff kvinnen og ikke tilhengeren, sa drosjeeieren, som kunne fortelle at feil dosering i svingen har ført til at flere lastebiler har veltet på stedet.Aktor Leif Aleksandersen er av den formening at det er klar årsakssammenheng mellom 32-åringens kjøring og kvinnens død. Aktor mener sjåføren holdt for stor fart etter forholdene.I retten ble det lagt frem diagramskiver som viser at trailerens fart 300 meter før ulykken var 54 km/t og at farten gradvis ble redusert. Fartsgrensen i den lille landsbyen Sulejow er 60 km/t.- Jeg kjørte i cirka 40 km/t, hevdet sjåføren, som på flere punkter var sterkt uenig i det som var oversatt fra hans nær ni timer lange avhør i Polen.- Jeg ber retten legge til grunn avhøret jeg senere ga til lensmannen i Tvedestrand, sa tiltalte.Få mil fra ulykkesstedet hadde 32-åringen fra Åmli og en kollega byttet tilhenger fordi dette var mest praktisk i forhold til den totale høyden på vogntogene. Tilhengeren 32-åringen overtok hadde dårlige dekk.- Jeg foretok en generell kontroll av tilhengeren og mener dekkene holdt lovlig mønsterdybde som er én millimeter på tunge kjøretøyer. En av de polske politibetjentene som vitnet i går, hevdet at kravet til mønsterdybde i Polen er 1,6 millimeter. Mønsterdybden på dekkene står sentralt i drapssaken der sjåføren kan bli dømt til en streng straff for uaktsomt drap med bil. Ved en fellende dom kan han også vente seg et solid erstatningskrav fra den 61 år gamle polske kvinnens pårørende. Aktor har varslet at et pengekrav vil komme.Forsvarer Øyvind Åkerøy er lite tilfreds med at rettssaken går i Arendal. Åkerøy har tidligere krevd befaring på ulykkesstedet i Polen, og han gjentok kravet i Nedenes tingrett i går. - Jeg skal ikke harselere over innsamlingen av bevis, men denne saken er dårligere belyst enn om den hadde skjedd i Norge, sa Åkerøy i retten.Den videre vitneførsel vil være avgjørende for om Nedenes tingrett vil betale for en kostbar befaring i Polen for samtlige av rettens aktører.Helge.corneliussen@fedrelandsvennen.no