KRISTIANSAND: Det sier Petter Jansen, nylig tiltrådt sjef for SAS Braathens i Norge til Fædrelandsvennen. I går besøkte han og kommunikasjonsdirektør Cathrine Foss Stene Kristiansand for å hilse på ansatte og gjøre seg kjent med lokale forhold.Påstandene om at SAS Braathens har satt ned flyprisene for derved å ramme en brysom konkurrent, ble likevel en gjenganger gjennom gårsdagen.— Vi har ikke dumpet prisene for å ramme Norwegian. Vi har satt ned prisene fordi vi opererer i et konkurranseutsatt marked. Også SAS Braathens er nødt til å tilpasse seg den konkurransen som preger luftfarten, sier Petter Jansen. Han avviser at SAS Braathens driver et spill for å bli kvitt en konkurrent og dermed komme i monopolsituasjon igjen. Bl.a. minner han om at lavprisselskapene i Europa har 270 nye fly i bestilling.- Ingen flyselskaper kan opptre uberørt av en slik situasjon, sier han.Han avviser kategorisk påstanden om at SAS Braathens har satt sine laveste priser for flyreiser mellom byer i Sør-Norge helt ned til 323 kroner for å ramme Norwegian.- Dagen etter at vi annonserte våre rimeligste priser til 323 kroner en vei, fulgte Norwegian opp og senket sine priser til 198 på de samme strekninger. Det kan ikke vi lastes for, sier Jansen.Han gir også uttrykk for at SAS Braathens ønsker å ha konkurranse på innenlandsmarkedet. - Derfor har vi heller intet ønske om at Norwegian må gi opp. Tvert imot. Både vi og Norwegian, i likhet med et hvilket som helst annet selskap, har godt av å møte konkurranse, sier Jansen.Han mener også at det er plass til to konkurrerende flyselskaper i Norge.Men han mener det må være opp til det enkelte selskap å definere sin prisprofil. Han sier at også de aller billigste billettene til SAS Braathens dekker kostnadene. Følgelig er det ikke snakk om prisdumping, slik han ser det.Han mener også at SAS Braathens ikke har noe å frykte ved en nærmere gransking fra Konkurransetilsynet side.- Vi foretar månedlige rapporteringer til tilsynet, og har ikke mottatt noen merknader til det vi har foretatt oss, sier Petter Jansen.Og legger til at han er seg fullt bevisst at SAS Braathens er den dominerende part og dermed underlagt spesielt strenge krav.- Hva så med pris og frekvens over Kjevik?- Kristiansand er helt spesiell ved at de reisende har flere alternativer å velge mellom. Tog, buss og privatbil framstår for mange som meget aktuelle alternativer til fly. Dette må vi tilpasse oss, sier han, og minner om at lavpristilbudet også omfatter Kjevik.Samtidig er det en generell trend at antall forretningsreisende går ned, mens antall familier, husholdninger, som er på reisefot øker. De etterspør rimelige priser og mest mulig direkte reiser. Også Kristiansand er omfattet av tilbudet om rimelige priser fra 12. mai.- Skulle det bli slik at enda flere sørlendinger foretrekker å bruke flyet, så vil det få betydning for frekvensen, sier han.