MANDAL: — Dette gjøres naturligvis for å få ned ulykkestallet og øke sikkerheten, sier overingeniør Reidar Løvdal i Statens vegvesen.Går alt etter planen, skal strekket lyses opp fra og med 5. oktober. Det kommer opp lysarmatur for hver 50. meter langs E 39, som vil si om lag 200 stykk på den ni kilometer lange strekningen. Det skal i tillegg plasseres noen på sideveiene. 2,5 millioner

Slikt er ikke gratis. 2,5 millioner kroner har Statens vegvesen kalkulert lysanlegget til.- Det er utgifter opp mot den effekten vi oppnår ved å bedre sikkerheten, sier Løvdal.Billig er det heller ikke å drifte et slikt anlegg. Strøm, vedlikehold og reparasjoner er beregnet til om lag 28.000 kroner per kilometer per år med slike veilys. 30 prosent ned

Når lysarmaturene er oppe, vil dermed E 39 fra Kristiansand til Vigeland være opplyst. Lysene fra Kristiansand til Mandal har virket nå et par vintrer, men Løvdal har ingen konkrete undersøkelser hva dette direkte har gjort med antall ulykker.- Derimot støtter vi oss til undersøkelser fra inn og utland som sier at ulykketallet går ned med 30 prosent når veiene lyses opp av gatelys, sier Løvdal.Neste år er tanken å lyse opp strekningen mellom Vigeland og Lyngdal.- Men det avhenger jo av budsjettsituasjonen, sier Løvdal. Også mot Flekkefjord

Etter hvert vil også strekningen mellom Lyngdal og Flekkefjord få gatelys, noe som vil skje i forbindelse med ombyggingen av E 39 over Kvinesheia.Når det har skjedd, er det bare en liten bit i Telemark som mangler for at hele E39 fra Flekkefjord til Oslo er lyst opp.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no