Året før ble det «bare» utstedt 4660 bøter for fartsovertredelser i de to Agder-fylkene.— Utviklingen er bekymringsfull, og vi vil prioritere fartskontroller også dette året, sier distriktsleder for UP i Agder og Rogaland, politiavdelingssjef Leif Fjerdingstad, til Fædrelandsvennen.I fjor ble det beslaglagt hele 180 førerkort, mens tilsvarende tall året før var 121.- Det er ungdommer mellom 18 og 24 år som kjører fortest og styggest, men bilistene i 30-40-årene trør jevnt over litt for hardt på gassen, sier Fjerdingstad.UP kontrollerte 93.238 kjøretøyer langs veiene i fjor, mens tallet for 2000 var 86.852. Antall forenklede forelegg havnet på 4578 i år 2000 og steg til 5414 i løpet av fjoråret.Bilistene er også dårligere til å bruke bilbelte. Antall gebyrer steg fra 1504 til 1854 i fjor.Heller ikke antall promillekjørere eller bilister i ruspåvirket tilstand falt. Mens det i 2000 ble knepet 32, steg tallet til 43 i 2001.- Vi i UP kommer som oftest over «dagen derpå»-kjørerne. For å illustrere at det tas gjengangere, kan jeg opplyse at bare 24 av de 43 vi tok i fjor hadde sertifikat, sier Fjerdingstad.UP-sjefen må helt tilbake til 1997 for å finne tilnærmet like stort antall råkjørere. Den gang ble det tatt 5226 fartsbøller. Årene etter gikk det nedover til rundt 3700, for deretter å stige oppover de to siste årene.- Finere veier, bedre biler og økonomisk oppgang, svarer Fjerdingstad på hva som kan være årsaken. Han tror bilistene blir hardere på gasspedalen fordi de nå har råd til å kjøre for fort.- Mange mener at det ikke er så farlig å kjøre ti kilometer for fort, og i utgangspunktet er det ikke det. Men det kan skille mellom liv og død hvis ulykken først er ute. Det er nettopp disse konsekvensene vi må få en holdningsendring til, sier UP-sjefen.Fjerdingstad tror ikke det økte antall kontrollerte biler i fjor sammenlignet med året før er en direkte årsak til at det er knepet flere fartssyndere.- Ja, vi stanset flere biler, men hadde like mange timer på veien begge de to årene. Selv om vi brukte litt mer tid på å ta fartsovertredere og litt mindre tid på promillekontroller, var det helt marginale forskjeller. Det er ingen tvil om at folk flest kjører fortere enn før, sier UP-sjefen.