KRISTIANSAND: Underskudd på 4,7 millioner amerikanske dollar etter skatt, sammenlignet med minus 1,1 millioner dollar samme periode i fjor. Det er fasit etter årets første ni måneder for Bermuda-registrerte og børsnoterte Mosvold Shipping Ltd., som til daglig styres fra Kjøita i Kristiansand. For tredje kvartal isolert var kontrasten mellom 1999 og 1998 enda sterkere.Lave fraktrater er hovedårsaken til tapene. Og de skyldes særlig høye oljepriser.— Det kommer omtrent like mye inn i kassa som det går ut, vi har 15 millioner amerikanske i banken og får snart inn fem millioner dollar til, blant annet fra forsikringskrav, opplyser administrerende direktør Magne Kristiansen (bildet). Han ser ikke så mørkt på situasjonen som resultattallene alene skulle tilsi.- Den daglige driften av våre to tankskip går bra, og vi har redusert de øvrige driftskostnadene våre, forteller han.På Kjøita er innleide konsulenter nå ute av kontorene, samtidig som rederiets egen stab er i ferd med å bli redusert med 3,5 årsverk. Da blir det 12 ansatte igjen, tilsvarende 11 årsverk. Det mener Kristiansen er en passe bemanning for daglig drift og det stadig pågående prosjektutviklingsarbeidet. For fremtiden er mager for Mosvold Shipping dersom selskapet bare skal fortsette å drive to store tankskip som riktignok er i god stand, men som raskt nærmer seg den definitive pensjonsalder. Pengene på bok må brukes til noe fornuftig.- Prosjektmarkedet er mer aktivt enn på lenge. Det er mer å ta fatt i, fastslår Magne Kristiansen.Om den relativt ferske storaksjonæren Eivind Astrup har noen lure planer i ermet for Mosvold Shipping, ønsker administrerende direktør ikke å kommentere.På børsen verdsettes Mosvold Shipping til snaue 150 millioner kroner for tiden. Det er drøye 60 prosent av bokført egenkapital og en firedel over selskapets bankbeholdning. I går tok markedet kvartalstallene med stor fatning. Det ble nesten ikke omsatt Mosvold-aksjer.