— Budsjettforliket gir økt satsing på veier og havner - 100 millioner mer til vei og 40 millioner mer til havner, farleder og sjømerker. Dette betyr en klar endring i riktig retning, sier nestleder i samferdselskomiteen, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap), til Fædrelandsvennen.Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann var under høstens valgkamp på besøk i Kristiansand og møtte da styringsgruppa for den planlagte Fellesterminalen. Etter møtet kom han med klare løfter om støtte til dette store prosjektet.- Kristiansand er et av de viktigste trafikknutepunktene i landet. Derfor kan jeg love at Ap vil støtte statlig medvirkning til realisering av prosjektet, sa Schjøtt-Pedersen til Fædrelandsvennen, og uttrykte håp om en bevilgning på neste års statsbudsjett. De pengene glimrer imidlertid fortsatt med sitt fravær.- Det kommer ikke noen penger til Fellesterminalen som direkte følge av budsjettforliket. Og den ekstra veibevilgningen fordeler seg med 75 millioner til riksveier og 25 millioner til fylkesveier.Den planlagte Fellesterminalen er på en måte en spesiell sak. Jeg synes den er samferdselspolitisk viktig å få til, men det kommer innenfor en annen type bevilgninger. Men forutsetningen for at man får gjort noe med dette, er jo at Kristiansand tar opp saken med Samferdselsdepartementet. Vi må ha en finansieringsplan å ta stilling til, sier Schjøtt-Pedersen som ikke har fått noen ytterligere informasjon om denne saken siden besøket i Kristiansand for vel to måneder siden.- Som jeg har gitt uttrykk for tidligere, så synes jeg det er veldig spennende planer det jobbes med i Kristiansand, sier han. - Men i forhold til de konkrete økningene på budsjettet, så er ikke de innrettet mot denne saken. Det må nok foreligge en mer konkret sak før man har mulighet til å gjøre noe.- Hva med de ekstra millionene til veier. Hvor havner de?- Det har vi ikke tatt stilling til ennå. Vi skal ha drøftinger med regjeringsfraksjonen, men har vel tatt utgangspunkt i at man bør sikte seg inn mot prosjekter som ikke har en hensiktsmessig fremdrift - eller som er stoppet opp på grunn av manglende bevilgninger. Det er dessverre flere prosjekter som er i den situasjonen, sier Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.Og han understreker at Arbeiderpartiet ønsket større økninger på samferdselsbudsjettet enn det som ble resultatet. - Det viktigste er imidlertid at vi ser en klar forbedring i forhold til regjeringens fremlegg, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann.