SØGNE: — Jeg synes ikke jeg har blitt veldig godt mottatt i Søgne kommune, sier Halvor Rismyhr til Fædrelandsvennen.I disse dager flytter han fra Langenes tilbake til Lillesand, der han bodde inntil for to og et halvt år siden.En betydelig del av årsaken er det han kaller urettferdig behandling fra teknisk etats side.- Jeg kjemper mot vindmøller. Kommunens ansatte skal være til folkets beste, ikke være nei-mennesker eller vriompeiser, poengterer Rismyhr, som til daglig er næringssjef i Vennesla kommune.Rismyhr har hatt en tvist med etaten etter at kloakkanlegget og overvannsledningen i hans boligområde ble rehabilitert i fjor. Hans bolig ble ikke koblet til det nye systemet, dermed måtte Rismyhr selv bekoste entreprenør.På Radio Søgnes nettside fyrer han av en regelrett kraftsalve i form av et leserinnlegg. I teknisk etat har han opplevd «trenering av sak, ikke forholdt seg til egne skriv, mulig kameraderi med ansatte i en av kommunens største entreprenørfirmaer, forskjellsbehandling i forhold til naboer, frekk tone i brev, forholder seg ikke til forvaltningloven.» ifølge leserinnlegget.Rådmann Kåre Egil Nerbø i Søgne finner Rismyhrs oppførsel svært upassende.- Det er ganske spesielt at næringssjefen i en nabokommune oppfører seg på en sånn måte. En person som jobber i systemet burde ha bedre innsikt og forståelse, selv om dette gjelder noe privat. Det overrasker meg stort at næringssjefen i Vennesla opptrer så usaklig, sier Nerbø.Han vil nå kreve dokumentasjon fra Rismyhr for det han kaller «grove insinuasjoner» om kameraderi med en entreprenør.Leserinnlegget fra Rismyhr var foranlediget av et brev fra Frp-representant Roy Fardal til tjenesteutvalgets leder.I brevet heter det at Søgne Frp vil be rådmannen vurdere tiltak for å høyne etatens servicenivå. Det fremsettes også noe som må tolkes som mistillit overfor plan- og utviklingssjef Dag Arntsen.«Med ulike tiltak mener vi for eksempel normal høflighet, folkeskikk, positive ansatte som setter kommunens innbyggere i sentrum. ({hellip}) En leders oppgave er å inspirere sine ansatte til å gjøre en best mulig jobb for kundene. Gjør lederen i teknisk etat dette?»Roy Fardal sier han har snakket med over hundre personer som har dårlig erfaring med etaten.- Treg saksbehandlingstid, litt for mye kameraderi og forskjellsbehandling, hevder Fardal overfor Fædrelandsvennen.Rådmann Nerbø har full tillit til etaten og dens leder. Han ser ikke behov for å gripe fatt i spesielle forhold.- Dette må være personer som ikke har fått igjennom saker som de har ønsket. De irriterer seg og tar mannen i stedet for ballen, mener han.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no