Farsund: — Dette var en tragisk hendelse. Det må understrekes at det er høyst usikkert om guttens liv kunne vært reddet dersom han hadde fått legehjelp på dette tidspunktet. Det er imidlertid slått fast at det ble foretatt feilvurderinger da moren ble avvist på telefon. Vi vil ikke forfølge saken mot sykepleieren som var på jobb, men krever at rutinene ved legevaktsentralen i Flekkefjord bedres.Det sier fylkeslege Kristian Hagestad til Fædrelandsvennen.Det var klokken 06.30 om morgenen at moren til den 12 år gamle gutten fra Farsund ringte den lokale legevakttelefonen, men ble viderekoblet til Flekkefjord legevaktsentral som er lokalisert til Sørlandet sykehus Flekkefjord. Moren, som selv er hjelpepleier, fortalte at sønnen hadde hatt oppkast og feber i tre dager, og at hun nå vurderte det som påkrevd at en lege undersøkte ham. Sykepleieren som bemannet legevaktstelefonen ba moren avvente situasjonen ytterligere en stund. Da moren skulle se til gutten et par timer senere, lå han død i senga på rommet sitt. Obduksjon påviste senere at gutten døde fordi blindtarmen hans sprakk.Helsetilsynet har bedt den systemansvarlige for legevaktsentralen ta opp med personalet viktigheten av å spørre ut dem som ringer om alle mulige symptomer for å kunne stille riktig diagnose. Det er også avdekket svikt og mangler i legevaktsentralens dokumentasjon av hva som ble sagt i løpet av den aktuelle telefonsamtalen. Helsetilsynet har, etter å ha undersøkt saken og snakket med alle parter, valgt å feste mest lit til morens versjon på områder der forklaringene ikke samsvarer med sykepleierens.