MANDAL: — Det er jo helt tullete at de stanset å bygge gang- og sykkelstien rett før en farlig sving der det også blir smalere, er Lisa Michelle Tronstad og Jula Bydahl enige om.I går holdt jentene, sammen med resten av 6. og 7. klassene ved Ime skole, på med å registrere alle biler som passerte til og fra Tregde. Registeringen er på vegne av Statens Vegvesen. Elevene hadde plassert seg ved innkjøringene til industrifeltet på Jåbekk og til Vassmyra.- Vi har vært alvorlig bekymret for elevenes sikkerhet, både i forbindelse med de som sykler til og fra skolen og når vi er på ekspedisjoner ut mot Harkmark og Skjernøya, forteller lærer Rune Kristiansen.For noen år siden ble industrifeltet på Jåbekk etablert, og da ble det bygget en gang- og sykkelsti noen titalls meter forbi innkjørselen til feltet. Farlige situasjoner

Der gang- og sykkelstien stanser, er det plassert noen betongblokker. Og syklister og gående er henvist til å bruke veikanten på sin videre ferd mot Tregde. Det har oppstått farlige situasjoner flere ganger her, særlig fordi det er en skarp og helt uoversiktlig sving like etter avslutningen av gang- og sykkelstien.- En gang jeg skulle krysse veien for å komme over på stien, kom en bil i full fart rundt svingen. Det var like før jeg ble kjørt ned, forteller Lisa Michelle.Men nå skal det altså dokumenteres hvor mange biler som faktisk kjører på Tregdeveien. Oppdraget har skolen fått av Statens Vegvesen, og kanskje kan det gi grobunn for at gang- og sykkelstien vil bli forlenget helt ned mot Skjernøy-krysset.- Dit bør den i alle fall gå, mener Kristiansen. Han forteller at det er en god del elever som sykler til skolen på denne veien, i tillegg til at den brukes til skoleturer. - Dessuten brukes veien veldig mye av barn som skal inn til byen på diverse fritidsaktiviteter på ettermiddag og kveld, påpeker læreren. Tidlig start

De startet tellingen i går morges alt klokken sju. De hadde fått proffe skjema hos vegvesenet der det ble merket av hvilken type kjøretøy som passerte og altså hvor mange. - Det passerte forbi 54 biler fra halv åtte til åtte, kunne jentene fortelle. Det var heller lite med syklister som kom forbi, men det må nok regnværet ta mye av skylda for.I tillegg til at skjemaene blir overlevert til Statens Vegvesen, gjør vegvesenet også sine egne målinger via en maskin de har satt opp. Her blir også farten registrert. Matteprosjekt

— Vi skal bruke det vi finner ut i et matteprosjekt vi har på skolen, der elevene skal få sette opp diagrammer og søyler, forteller Kristiansen som inderlig håper det kommer en gang- og sykkelsti før det skjer en ulykke på denne veistrekningen.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no