KRISTIANSAND: Politikerne i Kristiansand vil at metroen skal følge denne traseen, men får liten støtte i en rapport fra ViaNova. Her blir hver trase gjennomgått. Bussmetroen i Kristiansand har for lengst åpnet, men samarbeidspartnerne, som er kommunen og fylkeskommunen, er fortsatt rykende uenige om hvor den skal gå. Mens kommunen vil at den skal innom HiA, mener fylkeskommunen at den skal følge dagens trasé forbi Oddernes kirke.Selv om det betyr økte utgifter å kjøre om HiA, vil ikke forkjemperne for traseen gi opp.— Når vi har gått inn for dette alternativet, er det fordi vi mener denne traseen har det beste kundegrunnlaget, sier Bjarne Ugland (Ap) og minner om at det også vil gi økte inntekter å kjøre om HiA.Fylkespolitikerne skal nå bestemme seg for hvilken trasé de vil ha. I innstillingen til Hovedutvalg for næring, samferdsel og miljø står det at «Fylkeskommunen vil sterkt fraråde alternativ 2 (om HiA)». Den sterke motstanden skyldes også at det vil ta lenger tid å kjøre om HiA. Dette er helt i strid med målene for økt kollektivtrafikk i Kristiansand. Dermed er situasjonen fastlåst.- For meg er det helt utenkelig at du ikke skal legge en bussmetro forbi det området der det bor flest mennesker, sier Bjarne Ugland.Han liker heller ikke tanken på at det skal dundre busser forbi området ved Oddernes kirke hvert femte minutt.- Vi har brukt millioner på å få trafikken bort herfra. Da er det meningsløst å fortsette å kjøre her, sier han.