KRISTIANSAND: — Vi tar de fleste i forbindelse med vanlige belte- og fartskontroller, forklarer Oddmund Jensen, trafikkoordinator i Agder politidistrikt.Egne mobilkontroller har politiet ikke hatt på år og dag.Likevel er 124 sørlendinger det siste året tatt med mobilen i hånden mens de kjører bil. Det er nøyaktig fire ganger så mange som de 31 personene som ble bøtelagt det første året etter at mobilforbudet ble innført 15. mars 2000.- Med begrensede ressurser må vi prioritere innsatsen for å forebygge ulykker. Det betyr at kontroller av fart, rus, belte og forbikjøringer kommer først, sier Jensen.Det er ingen planer om mobilkontroller i tiden fremover. Tas tilfeldig

Når noen blir tatt på fersk gjerning, er det ofte fordi sivile eller uniformerte patruljer tilfeldigvis får øye på en mobilpratende bilfører med telefonen i hånden - eller en bilfører som leser eller sender tekstmeldinger.- Det er ikke særlig vanskelig å få øye på, sier Jensen.Patruljene har også flere eksempler på at bilførere gjemmer bort telefonen idet de får øye på politibilen.- Det er for så vidt et godt tegn, for det viser at de er oppmerksom på trafikken rundt seg selv om de prater i mobilen, sier Jensen. Samtalen forstyrrer like mye

Han viser til undersøkelser som indikerer at selve samtalen kan være like forstyrrende som det å holde mobilen.- Selv om man prater lovlig, er man ofte mindre oppmerksom, og av og til kan man undres over hva man har sett og fått med seg de siste minuttene etter å ha pratet i mobilen. Særlig i engasjerte samtaler, om det er spesielle ting man må tenke på, kan samtalen i seg selv være veldig forstyrrende, sier Jensen.Liv Falkum i Trygg Trafikk i Vest-Agder viser til de samme undersøkelsene, og ser ingen grunn til å kritisere politiet for å nedprioritere mobilkontroller i trafikken.- Det er andre ting som opptar sjåførens oppmerksomhet like mye som telefonen. Med all den nye elektronikken som er på vei inn i bilen, og som vil virke forstyrrende, er det på tide å fokusere på at sjåføren først og fremst skal kjøre bil, sier Falkum. Også på landsbasis har det vært en økning i antall mobilbøter i trafikken. Det første året etter at forbudet ble innført ble det ilagt 590 bøter. Det siste året er 1401 personer bøtelagt.