KRISTIANSAND: Uttrykkene er hver for seg de sterkeste fire profilerte kristenledere kan tenke seg å benytte når spontan fortredelighet inntreffer.De fire er henholdsvis biskop Olav Skjevesland, sogneprest i Mandal Per Ragnar Haraldstad, pastor Gunnar Jeppestøl i Filadelfia Vennesla og domprost i Kristiansand, Dag Nordbø.Språkforsker Ingrid Kristine Hasund ved Høgskolen i Agder synes kristnes alternativer til banning er et så interessant fenomen at hun ønsker å skrive bok om det.— Det ville i alle fall ha vært navla gøy, mener Hasund.Hun opplyser at temaet ble aktualisert ved at om lag 20 forskere har gransket endringer i Sørlandets religiøse liv de siste 40-50 år.Biskop Olav Skjevesland skiller for sin del mellom tre fenomener innen emnet.- Det ene er kvalifisert satanpåkallelse. Det andre er misbruk av Guds navn, altså brudd på det andre bud. Det tredje er kraftuttrykk som brøling av ditt sterkeste «au» eller «søren heller», emosjonelle utsagn som kan komme når man utsettes for brå smell.Skjevesland mener glosevalget røper den enkeltes kulturelle lagerbeholdning, og mest av alt handler om språklige uvaner.- Generelle kraftuttrykk, som ikke har med banning å gjøre, må være greit. Et sted må man få det ut hvis noe gjør vondt, mener biskopen. Pepper

Gjennom arbeidet med bøkene «Moderne prester», «Tro i sør» og «Mykere kristendom?», har forskerne snublet over tallrike folkelige uttrykk for såkalt nestenbanning.Og når noen ønskes dit pepperen gror, tenkes det neppe på vanlig sydentur.I kampens hete mot Molde nylig, lanserte Starts venstreback Marius Johnsen enda en variant: «Hellemyr»!Per Ragnar Haraldstad, sogneprest i Mandal, ber om betenkningstid for å komme på personlig og spontan ytring.- Det må bli noe sånt som «Ach!» eller den type uttrykk.Haraldstad sier han bevisst trener konfirmanter i positivt og rikt ordforråd og han at selv ikke har behov for de sterkeste glosene.Forstander Gunnar Jeppestøl i Filadelfia Vennesla sier han verken blander høye eller dyptliggende makter inn når hammeren treffer noe den ikke skal.- Aksept av uttrykk kan endres med tid og sted. Eksempelvis reagerte jeg selv, da en mann for mange år siden reiste seg på vitnemøte for å si at det er sabla godt å være frelst. I dag ville jeg ikke ha reagert. Tiden står jo ikke stille, påpeker Jeppestøl.Domprost Dag Nordbø sier at kamp mot banning og beslektede gloser ikke er hovedtema i kirken.- Men emnet vies plass i konfirmantundervisning, med vekt på at vi skal vise respekt for det hellige og ikke krenke andre.Nordbø har selv erfart at oppfatning av enkeltord kan endres med avstander.- Et sted nordpå var det vanlig å si litt av hvert. Men da jeg ba en konfirmant holde kjeft, ble alle stille. Etterpå fikk jeg klar beskjed av de unge:«Du må'kje banne!»