Samarbeidet innebærer også at avisen tiltrer samarbeidsavtalen mellom de tre store når det gjelder det omfattende redaksjonelle samarbeidet som er utviklet mellom regionavisene.

Les pressemeldingen under:

Fædrelandsvennen inn i Tre Store

De store regionavisene styrker sin markedsposisjon når Fædrelandsvennen, avisen for Sørlandet, trer inn i AS Tre Store.

AS Tre Store er salgsselskapet til mediehusene Bergens Tidende, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad i det nasjonale markedet, og med Fædrelandsvennen på laget vil selskapet kunne tilby riksannonsørene suveren og effektiv tilgang til de fire største og viktigste regionene utenfor Oslo.

I tillegg til partnerskapet i AS Tre Store vil Fædrelandsvennen også inkluderes i mediehusenes samarbeid på andre områder.

De fire mediehusene har virksomhet som omfatter avis, internett, TV og radio i respektive regioner, — i tillegg til trykk- og distribusjonstjenester.

Mediehusene har således en daglig oppslutning på 80% - 90% i de fire storbyregionene, hvor avisene alene leses daglig av 775.000 mennesker.

Den samlede reklameomsetning i de fire mediehusene vil i 2004 passere 1,2 milliarder kroner. Av dette vil AS Tre Store bidra med 500 mill.kr fra riksmarkedet.

Dagens Storbysamarbeid mellom Tre Store og Aftenposten vil med Fædrelandsvennens inntreden også styrkes. Storbyproduktene vil dekke 75% av befolkningen i de fem regionene og 50% av landet totalt. Dette gjør Storbyavisene til den største aviskanalen i Norge med 1,5 millioner lesere daglig.

— Nyheten er spesielt god for norske annonsører. Tre Store har de siste årene bedret tilgangen til de største markedene ved produkt- og pristilpasninger. Det har skapt alternativer til bl.a. nasjonalt TV. Med Fædrelandsvennen vil dette alternativet styrke seg ytterligere, sier adm.direktør Ole Johan Sjaastad i Tre Store.

Som konsekvens av partnerskapet med Tre Store trer Fædrelandsvennen ut av samarbeidet i Mediasite.