KVINESDAL: — Jeg vet rett og slett ikke hvordan vi skal få berget lekteren. Før helgen gjorde vi enda et forsøk, men den ligger altså fremdeles på bunnen.Det sier daglig leder Torbjørn Engene i entreprenørselskapet T. Engene as.Lekteren gikk ved påsketider til bunns ved land, like ved dagens E 39-trasé ved Angholmen i Kvinesdal. Den sju meter brede og 18 meter lange lekteren ble brukt til å transportere lastebiler, slik at de kunne få tippet steinmasser litt lengre ut fra land. En morgen var plutselig den fortøyde lekteren borte.- Først trodde vi at det var sabotasje, og at noen hadde senket den med vilje. Det er kanskje ikke så sannsynlig, men vi vet faktisk ikke hvorfor den har gått til bunns, sier Torbjørn Engene.Lekteren er ifølge Engene tett i skroget, men lekker rundt kranfestet.Fredag prøvde flere bilbergingsbiler, med assistanse fra store anleggsmaskiner, å dra lekteren på land, samtidig som det ble pumpet luft inn i den. På grunn av hullene rundt kranfestet, gikk imidlertid luften ut, og operasjonen mislyktes.En høyspentledning like over lekteren gjør at det ikke kan brukes kranbåt på stedet.- Lekteren har ikke så stor verdi, men den påfører oss nå store kostnader i forbindelse med alle bergingsforsøkene. Det letteste ville vel vært å taue den ut på dypet, men det får vi nok neppe tillatelse til. Lekteren inneholder ikke olje eller andre forurensningskilder, sier Torbjørn Engene.Leder for Kvinesdal havnevesen, Olav Haddeland, forventer at lekteren blir fjernet så fort det lar seg gjøre.Selskapet T. Engene er et av landets største på lasting og utkjøring av tunnelmasser. Da de i sommer avsluttet arbeidet på ny E 39 mellom Feda og Lyngdal, hadde de til sammen kjørt ut mellom 700.000 og 800.000 kubikkmeter løsmasse fra tunnelene på veianlegget.torbjorn.witzoe@fvn.no