MANDAL: I løpet av noen uker blir det klart om bedriften har kjøpere, og i tilfelle hvem.Etter det Fædrelandsvennen forstår, kan en salgskontrakt bli delt i to for en ny kjøper: En del som inkluderer MTB-serien og en uten. I så fall blir det med vidt forskjellige kjøpesummer.Skal antall ansatte beholdes, er verftets fremtid imidlertid avhengig av MTB-kontrakten. Derfor er et salg uten marinekontrakten neppe realistisk.Det store problemet for administrerende direktør, Sigbjørn Ellingsen, er at han ikke vet om eller når MTB-serien blir bestilt. Vedtaket i Stortinget 7. juni pålegger regjeringen å forberede en bevilgning til revidert nasjonalbudsjett neste vår.Betingelsen for at bevilgningene kommer i dette budsjettet, er at prototypen, KNM «Skjold», innfrir kravene Sjøforsvaret har stilt.Utsatt rapport

Den foreløpige testrapporten skulle ha foreligget i går, 1. september. Den tidligere testlederen, Lasse Hauger, kan imidlertid opplyse at rapporten er tre uker forsinket. Dermed vil Forsvarsdepartementet uansett ikke rekke å bake MTB-serien inn i neste års statsbudsjett som legges fram 4. oktober.Det forventer heller ikke Høyres Ingvald Godal som sitter i forsvarskomiteen. — Trolig vil det i statsbudsjettet bare stå at man vil komme tilbake til MTB-serien i revidert nasjonalbudsjett i mai. I så fall er det dekning for det i junivedtaket, sier Godal.Hadde Kværner-konsernet fortsatt villet holde på Mandals-verftet, hadde dette trolig ikke vært noe problem. Testene av «Skjold» viser seg å gå svært bra, og Sjøforsvarets opsjon på byggingen går ikke ut før 1. juli neste år.Likevel er dette neppe holdbart for dem som er interessert i å kjøpe Kværner Mandal. I så fall må de gamble på at testene av «Skjold» gjennom vinteren vil få Stortinget til å satse på bygging av de sju gjenværende MTB-ene.Flere vi har snakket med anslår verdien av Kværner Mandal til mellom 50 og 100 millioner kroner, vel å merke om MTB-serien blir en realitet. Dette til tross for at bygningsmassens verdi er satt til 154 millioner kroner.Interessentene

Hvem er så interessert i verftet? Etter det Fædrelandsvennen kjenner til, har det svenske storkonsernet Celsius vært på banen. Her jobber tidligere Kværner Mandal-direktør Roger Sprimont. Kilder Fædrelandsvennen har snakket med, sier selskapet har vært involvert i salgssamtaler.Overfor oss benekter imidlertid Sprimont at de er interesserte.Tidligere eier av Kværner Mandal, Båtservice, kan være en annen og høyst aktuell kjøper. Fædrelandsvennen kjenner til at ledelsen ved Båtservice har vært i samtaler med Kværner Mandal og har fått en omvisning på anlegget.Trolig ser administrerende direktør Bjørn Fjellhaugen bygningsmassen på Gismerøya som interessant for sin egen virksomhet. På Vestnes er grunnforholdene ikke særlig ideelle for de stadig større båttypene Båtservice bygger.Selv om Båtservice har opsjon på industriområder på Gismerøya, kan lokalene til Kværner Mandal være skreddersydde for produksjon.Det tyske verftet Blohm+Voss, som er aktuell for fregattbygging i Norge, har også vært i samtaler med Kværner Mandal. Men pressetalsmann Geir Gjervan benekter at de har fått noe tilbud om å kjøpe bedriften.- Vi har heller ikke gitt noe tilbud, hevder han.Ordknapp

Kværner-direktør Sigbjørn Ellingsen vil hverken antyde pris på verftet eller hvem som er aktuelle kjøpere.- Vi jobber på flere plan. Blant annet prøver vi å finne ut hvor MTB-serien faktisk står, sier Ellingsen. Han opplyser at de så langt ikke har fått inn bud på Kværner Mandal.Han håper at det i løpet av denne måneden blir slått fast hvem som skal kjøpe Kværner Mandal.