Med store forventninger dro jeg opp til Bomuldsfabriken for å se Bård Breiviks nye utstilling. Det er ikke så mange norske kunstnere som har klart å gjøre seg bemerket i den internasjonale kunstverden. Et slikt gjennombrudd betyr at man måles i forhold til «de beste», og det sier seg selv at dette er ensbetydende med høy kvalitet. Det betyr også at man opererer på «the cutting edge»; man er med på å forme tendenser. Og i dette lyset ble min umiddelbare opplevelse av utstillingen «Man Man Lai» en skuffelse; her hadde jeg forventet flere «wow» opplevelser. Arbeidene er estetiske og håndverksmessig gjennomført bra, men gjør meg ikke umiddelbart begeistret, isteden får jeg følelsen av å ha sett dette før. Når den første skuffelsen har gitt seg og forventningens slør faller bort, viser det seg at jeg tar feil. Arbeidene er med ett og annet unntak flotte.Her smeller utstillingens tittel til så det synger — MAN MAN LAI ta tiden til hjelp - la tingene synke litt og gi dem en sjanse til å vokse.Breivik har laget en rekke «kalligrafiske» sirkler som er hengt opp på galleriets vegger med kobbertråder.Sirkelen som er et universelt symbol, henviser i de fleste kulturer til det som er fullkomment. Eksempelvis i zenbuddhismen, der den kalligrafiske sirkel er et symbol for det opplyste sinn. I vår egen kultur finner vi sirkelen i tilnærmet samme betydning i form av glorien som omkranser Kristus hode.Ved å stille ut disse ladede sirklene i utstillingens første rom skapes en modus for opplevelsen av utstillingen; den kan leses som en reise inn mot det perfekte. Når vi først er inne på symbolikk, så finner vi mer i galleriets neste rom der det er satt opp en spennende installasjonen.12 frosker som i varierende grad er hugget fram av stein, står i ring rundt en sortmalt sirkel der det ligger masse hvite glassegg.Igjen er sirkelen fremtredende, her i kombinasjon med andre symboler. Frosker som på kinesisk symboliserer velstand, har i kristen iconografi en noe annen betydning; der er den en av dødens attributter.Ser vi her kinesiske frosker som bevokter sine egg og dermed sikrer de neste generasjoners velferd, eller er det middelalderens frosker som varsler død og lover gjenoppstandelse.Gjennomgående tema ellers er hatter og hjelmer som enten er laget i stein eller lakk. Samtlige som er laget i stein «speiles i seg selv» og danner så fullstendig symmetrisk runde former, dette gjelder også noen av lakkarbeidene. Her kan en fabulere over mulige betydninger; er det hatter som en antropologisk studie av kinesiske typer og kultur eller kan det være vi må over i psykologien som i C.G. Jungs tolkning av pasienters drømmer der han ser hatten som en representasjon av personligheten?I tillegg til steinskulpturene i galleriet er det plassert fem stykker på gresset utenfor. Utstillingens største overraskelse finner en i en av gruvene.Den enorme steinsøylen Eva står plassert i inngangen som lenge har vært en godt bevart hemmelighet. Sammen med en handfull nakne trestammer strekker hun seg opp mot lyset; et praktfullt stykke landart. Vi får virkelig håpe at Arendal kommune og/eller Aust Agder fylke tør å satse ved å kjøpe inn denne skulpturen.

Mark Wennberg