KRISTIANSAND:— Jeg er ikke ute etter å sette kjetterstempelet på en mann, og det er ikke med glede jeg tar denne debatten, men Helge Hognestad har ikke tatt sterk nok avstand fra en del holdninger han har kommet med i senere tid, sier biskop Olav Skjevesland til Fædrelandsvennen.- Det er kanskje på sin plass å fremme saken inn for lærenemnda, som jo i sin tid ble opprettet i kjølvannet av Hognestads avskjedssak, sier Skjevesland.Biskopen siterer blant annet en artikkel som sto i dagsavisen Vårt Land i 1998, der Hognestad sier at Jesus ikke døde for menneskenes skyld: «Han døde ikke for vår skyld, i alle fall ikke på den måten kirken hevder. Han døde som et resultat av sitt liv, fordi han var en som våget å være annerledes, som våget å vise veien til Gud.»- Dette går inn i kjernen på påskens budskap, og kan ikke aksepteres av en prest. Riktignok skriver han senere i et leserinnlegg at han likevel tror at Jesus døde for menneskenes skyld, men det hele blir for utydelig, sier Skjevesland, som mener at Hognestad må legge fram en fyldigere redegjørelse for sitt nåværende teologiske syn.Utgangspunktet for den aktuelle debatten er at Hognestad har søkt om å få sine presterettigheter tilbake igjen, 10 år etter at han selv ba om å bli løst fra sine ordinasjonsløfter. I den senere tid er Skjevesland i Aftenposten blitt framstilt som den eneste kritiske biskopen imot Hognestad, men det tilbakeviser han sterkt.- Et flertall av biskopene har sine betenkeligheter med å gi Hognestad sine presterettigheter tilbake. Det kom fram i den høringsrunden som pågikk i vår. Da fikk vi et spinkelt grunnlag til å uttale oss på, og jeg mener saksfremlegget var for dårlig. Vi skal huske på at Hognestads sak er en av dette århundrets store teologiske kontroverser, og som tidligere Oslo-biskop Andreas Aarflot nedla mye arbeid i, påpeker Skjevesland.Hognestad har vært aktiv i New Age-bevegelsen på 80- og 90-tallet, og skrevet bøker om sin religiøse utvikling. Den siste kom i 1994, «Den indre reise», hvor han ønsker å nytolke kristentroen. Skjevesland er særlig kritisk til synspunkter som minner sterkt om gnostisisme, en retning som fikk kjetterstempelet av old-kirken.- Jeg skjønner at dette kan virke spissfindig for folk flest, og at det igjen virker som om Kirken skal bruke makt for å kneble en stemme den ikke liker, men biskoper har en forpliktelse til å se til at forkynnelsen holder seg innenfor Kirkens bekjennelse. Det kan ikke være slik at religionsfriheten skal råde innenfor Kirken. Det er i debatten utenfor kirken den hører hjemme.- Er det ikke mange slike prester som Hognestad i Den norske kirke, som vakler mellom tvil og tro, og som endrer syn underveis?- Jo, og Hognestad har vunnet respekt med sin ærlighet, og de beste predikantene er de som har kjempet med tro og tvil, men dette må likevel skje innenfor kirkelærens ramme.- Er du strengere mot Hognestad enn mot andre prestekandidater?- I prinsippet ikke, men denne saken har en offentlig dimensjon, og han har et særlig ansvar for å dementere det han har stått for tidligere, mener Skjevesland.Hognestads sak er til behandling i departementet, og hans presterettigheter vil eventuelt bli tildelt av kirkeminister Jon Lilletun.