KRISTIANSAND: — Oljemarkedet er i en ekstremsituasjon med orkanen Katrina, men det som har preget oljemarkedet siden våren 2004 er at verden har vært i sterk vekst og det har skapt rekordetterspørsel etter råolje. Vi må tilbake til 1976 for å finne like sterk vekst i etterspørselen etter råolje, sier Rannveig Sofie Stangeland, informasjonssjef i Statoil til Fædrelandsvennen. I går ettermiddag kostet ett fat råolje rundt 66 dollar.Stangeland opplyser at det hver dag etterspørres 84 millioner fat olje på verdensmarkedet. Alle oljeprodusenter, inkludert OPEC-landene, produserer olje for full maskin. Dermed blir utslagene store når en katastrofe som Katrina slår ut flere amerikanske oljeraffineri.- Markedet blir veldig nervøst og reagerer med å sende prisene opp, konstaterer Stangeland. Bensinsjokk

Høy oljepris og mangel på rafferineringskapasitet er dårlig nytt for forbrukerne.En av de tingene det merkes først på er bensinprisene. Ingen i oljeselskapene ønsker å si noe om prisene, men styreleder Jan Reinås i Hydro sa til NTB torsdag at markedet på lang sikt peker i en retning; høyere pris på olje og gass.Dermed blir det spekulert i kanskje tidenes bensinprissjokk med priser helt opp mot 20 kroner literen ved kommende årsskifte.Og det er ikke bare når du fyller bensintanken at høy oljepris blir merkbar.Både buss- og drosjeselskaper Fædrelandsvennen var i kontakt med varsler at de kan komme til å sette opp prisene i nær fremtid på grunn av økte utgifter til drivstoff.- Vi bruker 300.000 liter diesel på ett år på våre busser. En krone økt dieselpris betyr 300.000 kroner med i utgifter. Vi håper å kunne ta inn økte inntekter med økt passasjertilstrømning, men allerede før sommeren måtte vi økte billettprisene med 10 kroner på grunn av økte utgifter, sier Tom Roger Øydne i Risdal Touring og Konkurrenten, som blant annet kjører mellom Oslo og Kristiansand. Ferjepriser opp

Hos Color Line har den økte prisen på drivstoff til passasjerbåtene gjort at selskapet har innført et oljetillegg på 20 kroner på billettene på korte turer og 40 kroner på lengre turer. I 2006 kan oljetillegget bli borte, men da kan vi forvente et generelt prispåslag.- Hvis det ser ut til at oljeprisen fortsatt skal være høy i 2006, så vil dette bli bakt inn i prisene våre fremfor å beholde oljetillegget, bekrefter Helge Otto Mathisen, informasjonssjef i Color Line.Hos SAS Braathens fremholder de at det ikke foreligger noen planer om økte priser, men at vedvarende høy oljepris vil få konsekvenser.- Vi har ikke noe planer om å legge på billetten som følge av høy oljepris. Vi har lagt på prisen litt etter stigningen i oljeprisen, men har ingen nye planer akkurat nå. Men det er klart at om man kommer på rekordpriser i løpet av vinteren så vil det få konsekvenser, sier Siv Meisingseth i SAS Braathens til Fædrelandsvennen.Selv strømprisen vil bli påvirket av vedvarende høy oljepris.- Kunden får ei noe høyere regning til syvende og sist forutsatt fortsatt høy oljepris. Den høye prisen vil gi økt press i kraftmarkedet siden oljen nærmest blir borte på høye prisnivå til fordel for andre energikilder. På vinteren er det da naturlig at presset på strøm og ved til oppvarming øker og dermed øker også prisen på disse faktorene. Hva strømprisen blir på vil jeg ikke spekulere i, sier Håkon Skavikmo, markedssjef i LOS.For de som har tenkt å varme boligen med fyringsolje i vinter kan det fort vise seg å bli en dyr fornøyelse. Prisen på fyringsolje har steget fra 6,77 kroner 1. april og til 7,49 kroner i går hos Statoil. Også denne prisen vil gå opp med høyere oljepris.christian.stavik@fvn.no