KVINESDAL: — Kun to av 87 distriktsbutikker er lagt ned på Agder de siste tre årene. Det er helt utrolig bra! Men faren er ikke over. Hele tiden må det jobbes steinhardt for å beholde dagligvarebutikkene i utkantene, sier varehandelkonsulent Roy Michaelsen.Handelslaget på Storekvina i Kvinesdal er en av nærbutikkene som har slitt tungt, men kommet ovenpå igjen. I gamle, nedslitte og trange lokaler gikk butikkdriften med underskudd i flere år. Noe måtte gjøres.Sommeren 2000 hadde bygdefolket gått sammen og bygget opp en splitter ny butikk til 2,8 millioner kroner, like ved togstasjonen, en snau mil nord for Liknes sentrum. Økt omsetning

— Siste året vi var i den gamle butikken hadde vi en årsomsetning på 4,8 millioner kroner. I 2003 hadde vi økt omsetningen til nesten sju millioner kroner. I år ser vi ut til å havne ut et par hundre tusen under fjoråret, men det er ingen krise, om ikke det er en trend som fortsetter, sier daglig leder Jofrid Skjekkeland.Styreleder i nærbutikken på Storekvina, Ingrid Kvinlaug, priser seg lykkelig over nybygget.- Den gamle butikken var gått ut på dato. Det var ikke trivelig verken å handle eller jobbe der. Den nye butikken er stor, oversiktlig og består av de varer man trenger. Nærbutikken er viktig for et bygdesamfunn. Men det er viktig å være på tå hev hele tiden, så vi ikke mister kundene, slår hun fast.- Uten en butikk blir det et dødt bygdesamfunn. Det slår også negativt ut på boligprisene dersom man ikke har en butikk i nærheten, mener Jofrid Skjekkeland.På Storekvina stiger Ståle Eikebrokk inn på nærbutikken. Det er tid for å levere inn tippekupongen og gjøre unna dagens handlerunde.- Her får jeg alt jeg trenger. Butikken klarer jeg meg ikke uten, forteller han. Avverget nedleggelse

Lenger sør i Kvinesdal, på Øie, var det egentlig besluttet å legge ned nærbutikken, som på folkemunne kun kalles for handelslaget.Men bygdefolket engasjerte seg, og fikk avverget nedleggelsen og det planlagte opphørssalget.Fra underskudd på 160.000 kroner i 2002, til et lite overskudd i 2003, ser butikken ut til å gå med om lag 250.000 kroner i overskudd i år.- I fjor økte omsetningen med 30 prosent. I år har den økt med ytterligere 30 prosent, sier en strålende fornøyd butikksjef Øyvind Berntsen ved Øie Coop Marked.Han overtok butikkdriften i september i fjor, og har i samarbeid med styret investert 300.000 kroner i butikken, i håp om å kapre flere kunder.- Det har vært utrolig slitsomt, spesielt i begynnelsen. Vi var nær ved å gi opp flere ganger, og det var mange søvnløse netter, sier Dagfinn Jerstad, nestleder i butikkstyret.- Egentlig var opphørssalget allerede i gang. Det ble ikke tatt inn varer i fjor sommer. Så fikk vi lov til å prøve å få butikken på beina. Vi fikk bygdefolket med oss, og redningsaksjonen var vellykket, forteller styreleder Helene Rafoss.I 2003 var omsetningen på 4,1 millioner kroner. I år ser den ut til å ende på cirka 5,5 millioner kroner. Snudde hver stein

— Driften skrantet økonomisk i flere år. Vi var nødt til å snu hver eneste stein da vi overtok. Foruten å investere i flere kostnadsbesparende tiltak, har vi også nedbemannet fra 2,5 til 1,5 årsverk. Den nye butikksjefen har gjort en fabelaktig jobb, sier Dagfinn Jerstad.Han tror nøkkelen til suksess for nærbutikkene er å få kundene til å trives. Lykkes man med det, er mye gjort, tror Jerstad.Dagen Fædrelandsvennen besøkte nærbutikken på Øie, ble det servert julegrøt og saft til alle som var innom.- Det er tradisjon, hvert år, smiler Helene Rafoss.Varehandelkonsulent Roy Michaelsen har vært engasjert i begge de to snuoperasjonene i Kvinesdal, både på Storekvina og på Øie. Han sier seg enig i at trivsel er alfa og omega for en nærbutikk. Sosial møteplass

— De siste årene har vi hatt ute 10.000 spørreskjemaer på Sørlandet. All tilbakemelding fremhever at nærbutikken er en sosial møteplass, og at trivselen på butikken er viktig. Trivsel er langt viktigere enn om kålhodet er et par kroner dyrere for kiloen på nærbutikken enn på Lidl, sier Michaelsen, som er heltidsansatt av stat og fylkeskommune som varehandelkonsulent.Gjentatte ganger i året kurser han nærbutikkene i hvordan man skal kunne klare å overleve kampen mot de store.- Det viktigste for å kunne klare dette, er å få til holdningsendringer blant folk i den aktuelle bygda. Ønsker de liv og røre der de bor, er de nødt til å være villig til å bruke det tilbudet de har. De kan ikke både gå på Lidl i Lyngdal og handle tilbudsvarer på nærbutikken i Kvås. Vår oppgave er å få nærbutikkene så gode som mulig, i form av serviceinnstilt personell, godt vareutvalg og ryddige og innbydende butikker. Deretter blir det opp til kundene om de vil ha butikken eller ikke, forklarer Roy Michaelsen.tom.arild.stole@fedrelandsvennen.no