— Fylkeskommunen kan ikke alene finansiere økt satsing på kollektivtransporten i Kristiansand eller bidra til at bussen får bedre konkurransemuligheter i forhold til bilen. Dette er et av de klareste signaler som kommer i utkastet til plan for kollektivtransporten i Vest-Agder for fireårs-perioden 2003-06. Det er et dokument som skal tjene som et styringsredskap i den konkrete utforming av det kollektive transporttilbudet i fylket i årene framover.I denne utredningen levnes det ingen tvil om at dersom man skal ha noe håp om å nå målsettingen om at flere skal reise med buss, mens færre skal bruke privatbilen, så bør man få en ny finansieringsordning for kollektivtransporten i byområdene. At staten blar opp mer penger.Bare på den måten kan man sikre stabilitet over tid i det tilbudet som bygges opp.På første halvdel av 90-tallet ble det satset bevisst og målrettet på busstransport, og antall busspassasjerer økte med om lag 30 prosent. Da denne satsingen opphørte, falt også passasjerantallet.Når Bussmetroen settes i drift, må fremkommelighet ha prioritet nummer en. Fremkommelighet må overvåkes og utbedres der det oppstår problemer.- Dersom Bussmetroen skal fungere som metro, må det garanteres fremkommelighet i hele bussnettet, heter det. Samtidig bemerkes at det fortsatt gjenstår viktige tiltak for å få raskere fremføring.Fremkommelighet og frekvens fremheves som viktig i metroen.Viktig er også opprusting av holdeplassene.