FÅR IKKE LØNN: Matros Alexander Popov (t.v.), styrmann Alexander Barksajev og resten av mannskapet på fem krever 450.000 kroner av rederiet.GREP INN: Inspektør Steinar Garberg vedtok blokade av «Irlo»

KRISTIANSAND: Pengesummen er beløpet mannskapet mener å ha til gode. Besetningen fra Litauen og Russland har vært om bord i skipet i opp mot et halvt år uten å ha vært hjemom. I beløpet på 57.000 dollar ligger også avtale om to måneders ekstra hyre.Det var inspektør Steinar Garberg i Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) som bestemte seg for å se nærmere på «Irlo» av Rostock da det klappet til Silokaia med korn mandag morgen.Rederiet reagerte ikke

— Da det viste seg at mannskapet hadde lønn til gode, forsøkte både jeg og den litauiske kapteinen flere ganger å få rederiet i tale. Da representanter for rederiet ikke reagerte innen tirsdag morgen, så jeg ingen annen løsning enn å vedta blokade, sier Steinar Garberg til Fædrelandsvennen.Dermed opphørte umiddelbart lossingen av korn til Fiskå Mølle på Silokaia. I går lå fortsatt 400 tonn korn igjen om bord i stykkgodsskipet som kom med lasten fra Tyskland.Det 30 år gamle skipet seiler under Antiguas bekvemmelighetsflagg. «Irlo» ble sikkerhetskontrollert i november i fjor, og skal etter planen i dokk etter lossingen i Kristiansand.Nå vet ingen hvor lenge det blir liggende ved Silokaia.ITF-inspektør Steinar Garberg har Sør- og Vestlandet som sitt ansvarsområde. Årlig vedtar han blokade av seks-sju skip. Bakgrunnen er som regel den samme: Manglende betaling til mannskapet. En annen gjenganger er elendige forhold om bord. Som regel løser floken seg i siste liten. Skjer ikke det, tas skipet i arrest.Fastlåst

— I dette tilfellet virker situasjonen fastlåst, medgir Garberg.Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen har i mer enn 50 år ført kamp mot rederier som benytter såkalte bekvemmelighetsflagg.- Ved å registrere skipet på en postkasseadresse i et skatteparadis, reduseres sikkerheten til sjøs. I slike nasjoner er sjøfartslovgivningen som regel mangelfull. Dertil er mannskapet billig og uten medlemskap i fagforening, påpeker Steinar Garberg.(Jun 2 1999 9:05)